Silničáři se chystají opravovat výtluky na cestách, vrátí se k původním osvědčeným metodám

ZLÍN - Silničáři se chystají opravovat výtluky na cestách, kterých je letos v druhé polovině zimy mnohem více než loni. Jak serveru Zlin.cz uvedl za Ředitelství silnic Zlínského kraje Vojtěch Cekota, tentokrát nepoužijí moderní stroj Silkot, ale vrátí se k původním osvědčeným metodám oprav.

Více výtluků se na komunikacích objevuje podle odborníků kvůli častějšímu kolísání teplot v okolí bodu mrazu. Silničáři je v nutných případech opravují již nyní studenou obalovanou směsí. Do trvanlivějších oprav horkou živičnou směsí se silničáři pustí hned, jakmile začnou po zimní přestávce pracovat obalovny.

„Výtluků na vozovkách je letos opravdu hodně. Řidiči by tomu měli přizpůsobit svou jízdu. Do vysprávek silnic po zimě se pustíme hned, jakmile začnou pracovat obalovny živičných směsí. To může být už přibližně za měsíc,“ upřesnil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Za rozsáhlejší narušení povrchu cest během zimního období může charakter počasí, kdy teploty častěji kolísaly kolem nuly, takže voda na vozovkách a v jejich spárách opakovaně tála a zase umrzala. Led má větší objem než kapalná voda a způsobuje svou roztažností i v drobných spárách vozovek jejich zvětšování.

Silničáři z organizací Správa a údržba silnic se snaží úseky s výskytem výtluků označovat dopravními značkami. Místa, kde je to z bezpečnostních důvodů nezbytné, opravují i během zimy studenou obalovanou směsí. Tyto opravy však mají zpravidla krátkou životnost a někdy ještě v témže roce se takto vyspravená místa musejí opravovat znovu horkým materiálem.

Na rozdíl od roku 2011 se už letos na krajských silnicích neobjevuje silniční stroj Silkot. To byla před dvěma lety nová technologie pro vysprávky vozovek. Na místo poškozené výtluky se sklopil speciální rám s plynovými hořáky a silnice se zahřála. Otvory se zaplnily vrstvou recyklátu, který se v zásobníku stroje předehříval na 160 °C. Místo se následně zhutnilo silničním válcem. Mělo dojít k lepšímu spojení rozehřátého podkladu s rozehřátým recyklátem.

„Vyzkoušeli jsme před dvěma lety tuto technologii, ale kvalita opraveného povrchu a životnost takové opravy podle našich poznatků neodpovídaly vyšší ceně. Dáváme nyní přednost tomu, abychom za stejné peníze opravili staršími a osvědčenými metodami raději více silnic,“ konstatoval šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Po zahájení práce obaloven živičných směsí budou silničáři po zimě realizovat takzvané lokální vysprávky postupně na všech krajských silnicích. Nejdříve přijdou na řadu silnice II. třídy a více dopravně využívané trasy, později se dostane i na méně významné úseky. Všechny jarní vysprávky by měly být hotovy do konce června.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x