Zlínské semafory se budou lépe přizpůsobovat vozům MHD

ZLÍN - Díky projektu Preference a plošná koordinace MHD budou nyní vozy MHD podstatně plynuleji projíždět městem. Serveru Zlin.cz to řekl mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

Až do konce dubna je projekt ve fázi zkušebního provozu. V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, v kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování. Zařízení má také možnost v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky signál volno, blíží-li se vozidlo MHD, nebo také zkrátit signál stůj, pokud vozidlo MHD před křižovatkou čeká.

„Mezi semafory a vozy městské hromadné dopravy probíhá komunikace. Řidiči mají přehled o tom, kdy jim naskočí zelená a kdy červená. Nedochází tak k tomu, že zůstanou stát na většině křižovatek, jak tomu bylo ještě nedávno, a můžou nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé,“ vysvětlil Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí magistrátu.

Díky tomuto systému se podle hlavního dispečera Dopravní společnosti Zlín – otrokovice Josefa Polácha výrazně zlepšila průjezdnost Zlínem a Otrokovicemi a zmenšilo se zpoždění vozidel MHD. „V důsledku nového systému se nám mírně prodlužuje doba stání na některých zastávkách, takže cestující mají více času na nastupování. Méně se ale čeká na křižovatkách. Příjezdy vozidel na zastávky nyní více odpovídají hodnotám stanoveným jízdními řády,“ dodal Polách.

Vedoucí dopravního úseku Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Pavel Nosálek předpokládá, že kromě omezení zpoždění by na některých linkách mohlo po důkladném ověření celého systému dojít v praxi i k několikaminutovému zkrácení celkové jízdní doby. To by se pak mohlo promítnout do jízdních řádů, které se budou zpracovávat v roce 2014.

Běžné řidiče osobních či nákladních aut systém prakticky nijak neovlivňuje.

V současné době je do projektu Preference a plošná koordinace MHD zapojeno ve Zlíně a Otrokovicích 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39. Město do projektu investovalo částku 36,1 milionu korun, z nichž 30,1 milionu korun by mělo zpětně čerpat z Regionálního operačního programu Střední Morava. Partnery Zlína v projektu jsou město Otrokovice, Dopravní společnost Zlín Otrokovice a Zlínský kraj.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x