Tizian a další mistři z kroměřížské obrazárny v novém světle

V novém světle si od minulého týdne můžete prohlédnout obrazy Tiziana, van Dycka a dalších slavných starých mistrů v kroměřížské zámecké obrazárně. Odborníci z Arcidiecézního muzea Kroměříž ve spolupráci se správou Arcibiskupského zámku nainstalovali nová halogenidová svítidla, která obrazy barevně rozzářila a dala vyniknout i dříve skrytým detailům.

Podle kurátora kroměřížské sbírky obrazů Miroslava Kindla přineslo nové nasvícení výraznou změnu nejslavnějšímu kroměřížskému obrazu – více než dvoumetrovému plátnu Apollón a Marsyas (1550–1576) italského renesančního malíře Tiziana Vecelliho (1488–1490 –1576). Obraz, který se v polovině května vrátil z tizianovské výstavy v římské galerii Scuderie del Quirinale, se podle Kindla díky dvojici špičkových halogenidových výbojek doslova rozzářil. „Ponurá a potemnělá atmosféra kompozice, jak ji znali návštěvníci zámku po dlouhá desetiletí, neodpovídá malířovu záměru. Jak jsme mohli poznat na zahraničních výstavách, bohatý barevný kolorit s výraznými červenými a modrými tóny odlehčuje naléhavost a drastičnost výjevu trestání rouhavého Marsya a nabízí divákovi naprosto jedinečnou příležitost nechat se okouzlit barevnou harmonií a svěžím štětcovým přednesem tolik příznačným pro Tizianovu pozdní tvorbu,“ popisoval zaníceně historik umění z Arcidiecézního muzea Kroměříž a dodal, že nové osvětlení dává vyniknout i dříve skrytým detailům, jako je například malířova signatura.

Upraveno bylo také osvětlení dalších obrazů ve slavné kroměřížské obrazárně. „Návštěvníci tak mohou plátna obdivovat v celé jejich barevné a tonální kráse. Troufám si tvrdit, že je to nesrovnatelný, zcela nový zážitek i pro ty, kteří už kroměřížskou obrazárnou procházeli. Obrazy uvidí v novém kabátě, oděné světlem a prozářené barvami,“ míní Kindl a konkrétně vyzdvihl další cenný obraz arcibiskupských sbírek, portrét anglického královského páru Karla I. a jeho manželky Henrietty Marie od vlámského umělce Anthonise van Dycka (1599–1641). „Prozářené tváře, drahé látky oblečení mihotající divákovi před očima, krajina rozbíhající se do dálky a slunce ukryté za závěsem, lehce prosvětlující kompozici, potvrzují kroměřížský obraz jako jeden z nejkvalitnějších příkladů portrétního umění 17. století v Evropě,“ neskrýval nadšení z nového nasvětlení historik umění. Arcidiecézní muzeum Kroměříž ve spolupráci se správou zámku podle něj postupně obmění a repasuje všechna stará svítidla. „Chceme návštěvníkům nabídnout co nejkvalitnější a nejhlubší zážitek z prohlídky,“ uzavřel Kindl.

Kroměřížská arcibiskupská sbírka čítá více než 500 obrazů. Její jádro tvoří 228 obrazů zakoupených v roce 1673 biskupem  Karlem z Lichtensteinu-Castelkorna od obchodníků s uměním bratří Imstenraedů. Podstatná část kolekce přitom pocházela ze sbírek popraveného anglického krále Karla I. a Thomase Howarda hraběte Arundela (např. Tizian, Veronese, van Dyck ad.). Sbírku sice výrazně ochudila dražba „nepotřebných předmětů“ v roce 1830, kdy bylo rozprodáno zhruba 300 obrazů, ale kolekce i přesto patří k nejcennějším v Evropě. Dokládá to i trvalý zájem prestižních světových galerií o zápůjčky. Obrazy z Kroměříže už byly vystaveny v Londýně, Washingtonu, Benátkách, Paříži, Římě a dalších metropolích.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x