Polský režisér Hoffman získal v Hradišti výroční cenu AČFK

Foto: 2media.czFoto: 2media.cz
Foto: 2media.cz
Co se děje 29. 7. 2013 | Autor: Zlin.cz

UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Polský režisér Jerzy Hoffman převzal během víkendu na 39. Letní filmové škole v Uherském Hradišti výroční cenu Asociace českých filmových klubů. Serveru Zlin.cz to za organizátory festivalu uvedla Markéta Faustová.

Cena je jednou ze šesti výročních cen, které letos Asociace udělí.

Po převzetí ceny následovala projekce jedinečného velkofilmu Bitva u Varšavy 1920, který natáčel režisér ve 3D. Jde o vůbec první film, který byl v technologii 3D v Polsku natočen. Sám režisér podotkl, že příchod 3D filmů je pro něj stejně tak významným průlomem v dějinách filmu jako například objevení filmu barevného. Velkolepou fresku zachycující polsko-ruskou válku v roce 1920 sledovalo v Kině Hvězda přes 3D brýle téměř 400 diváků.

Jerzy Hoffman se jako režisér historických velkofilmů proslavil. Pro film adaptoval například celou trilogii romanopisce Henryka Sienkiewicze – Pan Wołodyjowski, Potopa a Ohněm a mečem. Na setkání s novináři prozradil, že se s tvorbou Henryka Sienkiewicze seznámil již jako malý, když byla jeho rodina deportována na Sibiř a jeho otec mu Sienkiewiczovy knihy posílal z fronty.

V jeho filmografii jsou i filmy jiného žánru a hlavně pak řada filmů dokumentárních, které tvořil převážně v tandemu s Edwardem Skórzewským. 

Na otázku, jak se od natočení trilogie podle Sienkiewicze proměnil vkus diváků a tím i styl jeho práce, odpověděl: "Co se nemění, je nutnost mít dobrý scénář. Lidi nezajímají velké fresky, pokud v nich nenajdou konflikty, lásku, nenávist, závist. V každé době lidé stejně milovali, stejně nenáviděli, toužili po moci a slávě. Změnil se ale styl vyprávění. Dnes všechno vyprávíme a stříháme rychleji. Tehdy jsme všichni v  socialistickém bloku točili dlouhé panoramatické záběry, protože nebyly peníze na filmový materiál. Na statisty, kostým, výpravu bylo prostředků dost od státu, ale kamery, objektivy a filmový pás se platily ve valutách a těch bylo málo. Západní kritika si díky tomu vytvořila vlastní teorii o slovanské poetické duši, která se ukazuje na dlouhých záběrech."

Mohlo by vás zajímat

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam