Klimatizace ve vozech MHD běží takřka nepřetržitě

ZLÍN - Klimatizace v nejnovějších vozech zlínské MHD běží v posledních horkých dnech takřka nepřetržitě. Informoval o tom za Dopravní společnost Zlín - Otrokovice Vojtěch Cekota.

Klimatizované salony vozidel MHD zatím ještě v Česku nejsou samozřejmostí. Zlín a Otrokovice byly jedněmi z prvních českých měst, ve kterých se začala (od roku 2012) klimatizace v MHD objevovat. „Při objednávání klimatizovaných autobusů a trolejbusů jsme vycházeli ze zahraničních zkušeností. Také jsme předpokládali, že dnes nakupovaná vozidla budou jezdit na linkách dopravní společnosti ještě třeba za deset let, kdy už bude klimatizace i v MHD pravděpodobně zcela obvyklá. Dosavadní zkušenosti s nasazováním klimatizovaných autobusů a trolejbusů potvrzují, že naše rozhodnutí vydat se tímto směrem bylo správné,“ uvedl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.

Do vozového parku je od roku 2012 začleněno šest klimatizovaných autobusů Iveco o délce 10 metrů. Letos koncem jara přibyly také tři klimatizované trolejbusy s karoserií Solaris – jeden sólo vůz 26Tr a dva kloubové vozy 27Tr. Během srpna výrobce Škoda Electric Plzeň dodá do Zlína ještě čtvrtý klimatizovaný trolejbus 27Tr.

Klimatizace začíná uvnitř trolejbusu fungovat, když teplota v salonu dosáhne 26 °C. I když vozidla v MHD často otevírají všechny dveře, je chlazení vozu i v těchto dnech s extrémními teplotami znát a lidé si této skutečnosti většinou všímají a vítají ji. Potvrdila to i malá anketa mezi cestujícími, kterou dopravní společnost uspořádala už vloni při nasazení prvních klimatizovaných autobusů.

„Provádíme nyní vlastní sledování, nakolik je klimatizace v nových vozech účinná a nakolik snižuje v interiérech vozidel MHD vysoké teploty. Předběžně můžeme konstatovat, že za tropického počasí bývá teplota uvnitř klimatizovaného vozidla MHD přibližně o 10 °C nižší než ve vozidlech bez klimatizace,“ upřesnil hlavní dispečer Josef Polách.

Moderní klimatizační jednotky v nových trolejbusech přitom sledují nejen teplotu uvnitř vozidla, ale i aktuální venkovní teplotu. Termostat neudržuje vnitřní teplotu neměnným způsobem na určité hodnotě, ale přizpůsobuje ji i venkovním podmínkám, aby teplotní rozdíl pro nastupujícího nebo vystupujícího cestujícího nebyl příliš veliký a odpovídal určitým hygienickým pravidlům.

Cestující jsou na klimatizaci upozorňováni nálepkami na oknech vozidel. V době fungování klimatizace by se okna neměla otvírat. „Okénka však nezajišťujeme zámkem. Může se stát, že po část jízdy klimatizace pracuje, ale potom se například zatáhne a teplota venku poklesne, takže se klimatizace vypne a bývá potřeba větrat okny. Zdržovalo by, kdyby měl v tomto okamžiku řidič obcházet vozidlo a okénka odmykat,“ vysvětlil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.

Za současného horkého letního počasí nasazuje dopravní společnost na linky klimatizované vozy přednostně. „Pokud nemá některý z nich poruchu, jsou všechny klimatizované autobusy i trolejbusy od rána do večera na linkách. Jen řidiči se v nich během dne vystřídají,“ dodal Pavel Nosálek.

Dispečink dopravní společnosti ve Zlíně na Podvesné XVII měří a zaznamenává venkovní teploty v pravidelných intervalech. Zatím nejteplejším dnem letošního roku byla neděle 28. července. Dispečerský teploměr tehdy odpoledne ukazoval ve stínu 35,9 °C.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x