Za volanty MHD ve Zlíně usednou čtyři nové řidičky

ZLÍN, OTROKOVICE – Čtyři ženy rozšíří převážně mužský tým řidičů trolejbusů a autobusů Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO). K zaměstnání jim pomohl také úřad práce, sdělil serveru Zlin.cz mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Jedna z nových pracovnic se rekvalifikovala z dřívější pozice revizorky, dalším třem pomohl k rozšíření řidičského oprávnění a ke stabilnímu zaměstnání úřad práce.

Na pozicích řidičů nerozlišujeme mezi muži a ženami. Dobrým a spolehlivým řidičem se může stát příslušník mužského i ženského pohlaví. Podíl žen na celkovém počtu řidičů se postupně zvyšuje. Dnes máme ze 190 stálých řidičů 38 žen,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. Nejmladší řidička má 22 let, nejstarší 58.

Počátky zaměstnávání žen na pozici řidiček MHD sahají do roku 1971, kdy ve vozidlech přestali jezdit průvodčí. Některé bývalé průvodčí se rekvalifikovaly na řidičky.

Velmi se nám osvědčila spolupráce s úřady práce. Hodně využíváme rekvalifikace především maminek po mateřské dovolené a dlouhodobě nezaměstnaných žen,“ řekla vedoucí personálního útvaru DSZO Taťána Charvátová. Řidičkám, které do DSZO přicházejí po mateřské dovolené, umožňuje podnik úpravu pracovní doby a snaží se jim co nejvíce usnadnit návrat do práce a dosažení určitého souladu mezi pracovním a rodinným životem.

Pochvalně se o spolupráci s DSZO vyjádřila i ředitelka Úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová: „Ceníme si zaměstnavatelů, kteří vytvářejí pracovní místa a kteří jsou také ochotni vyjít vstříc požadavkům pracovníků na případnou úpravu pracovní doby či směnnosti.“

Rekvalifikace na řidiče, tedy rozšíření z řidičského průkazu skupiny B na další oprávnění stojí úřad práce průměrně 50 tisíc korun, dalších 50 tisíc vynaloží dopravní podnik na zacvičení nového zaměstnance do profese. „Proto si všechny uchazeče o rekvalifikaci pečlivě vybíráme. Nábor řidičů plánujeme s půlročním předstihem. Tak dlouho trvá, než se uchazeč podrobí sedmi lékařským vyšetřením a udělá si nezbytná řidičská oprávnění, tedy skupinu C, D a profesní průkaz na skupinu D,“ doplnila Charvátová.

Nově přijatým řidičům pomáhá DSZO zvládnout provoz MHD. Uchazeči projdou třítýdenním zácvikem, seznámí se  se všemi linkami a předpisy. Věnují se jim zkušení kolegové. Poté ještě absolvují několik jízd v plném provozu pod dohledem staršího řidiče. Teprve po plném zvládnutí vozidla a všech předpisů jsou zařazeni na běžné linky MHD. Ani tím vzdělávání řidičů nekončí. „Zaměstnance průběžně vzděláváme. Teď například realizujeme projekt Vzdělávání zaměstnanců DSZO zaměřený na zdravovědu, řešení dopravních nehod a kritických situací v provozu,“ řekl Kocháň.

Ročně se v DSZO obmění asi pět procent řidičů. Většina kvůli odchodu do starobního důchodu. Na vlastní žádost odchází z této profese jen asi jedno procento řidičů. Ridiči pracují průměrně do 63–65 let. Do konce letošního roku chystá DSZO rekvalifikaci ještě tří řidičů – dvou mužů a jedné ženy.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x