Cestující loni zapomněli v trolejbusech téměř 700 věcí

ZLÍN - Celkem 695 položek zapsala v uplynulém roce 2015 v Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice do knihy ztrát a nálezů Vlasta Patáková, která má tuto agendu dlouhodobě na starosti. Jak serveru Zlin.cz řekl mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota, číslo nijak nevybočuje z průměru.

„Lidé stále zapomínají v našich trolejbusech a autobusech nejrůznější věci. Mnozí potom mají velkou radost a moc děkují, když se ztracená věc u nás najde a mohou si ji vzít zpět,“ konstatovala Patáková.

Kolem sedmi set nálezů zapomenutých věcí v trolejbusech a autobusech eviduje Dopravní společnost Zlín – Otrokovice každoročně. Cestující nepřestávají zapomínat. Když se tak stane a řidič při prohlídce vozidla na konečné stanici najde nějakou zapomenutou či ztracenou věc, předá ji po skončení směny a návratu do vozovny pracovníkům vrátnice Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Od nich už si vše přebírá a pečlivě zapisuje do knihy Vlasta Patáková.

Zhruba dva týdny zůstávají nálezy v sídle dopravní společnosti ve Zlíně na Podvesné. Pokud se dá z nalezené věci zjistit její majitel, dopravní podnik se jej snaží kontaktovat. Když se majitel nenajde a o věc se nikdo nehlásí, asi po dvou týdnech ji dopravní společnost předává oddělení ztrát a nálezů zlínského magistrátu. Tam se mohou lidé ptát na ztracené věci ještě po dobu tří let. Přímo v sídle dopravní společnosti se podaří vrátit majitelům asi 60 až 70 procent nálezů. Cestující, kterým se vrátí ztracená věc, zejména ti věkově starší, mívají radost a přicházejí nezřídka i s drobnými dárky pro řidiče, kteří nález odevzdali.

„Skladba nalezených věcí se částečně mění podle ročního období. Na začátku školního roku to bývají školní potřeby či pytlíky s přezůvkami nebo cvičebními úbory. Když se zhorší počasí, nacházíme ve vozech deštníky. Teď v zimě vedou čepice a rukavice. Zpravidla v období nákupních špiček před Vánoci nebo když na Zlínsku řádí nějací kapsáři, přibývají peněženky. Často bohužel bez peněz, ale lidé jsou vděční i za občanský průkaz nebo jiné doklady, které v nich mohly zůstat,“ přiblížila Vlasta Patáková.

Nicméně ve vozidlech MHD se nacházejí i peněženky s vyššími obnosy. Vloni to byly nálezy částek 13 tisíc, 3 700, 2 300 a 1 600 korun. Všechny tyto peníze se brzy vrátily majitelům.

K běžným nálezům patří svazky klíčů. Přes léto sluneční brýle. Dosti časté jsou ztráty časových jízdenek. Na jejich zadní straně ale bývá uvedena adresa, takže držitele jízdenky lze obvykle snadno vypátrat a kontaktovat. „Horší je to s nalezenými mobilními telefony. Pokud jejich majitel nepoužívá PIN a zamykání kláves, můžeme hledat v telefonním seznamu mobilu, zavolat na nějaké číslo ze seznamu a zpravidla se pak dopátráme i majitele. Když je mobil zaheslovaný, tak to bohužel nejde,“ dodala Patáková.

Za osm let svého působení na úseku ztrát a nálezů Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice pamatuje Patáková i leckterý poměrně kuriózní nález: zubní protézu, francouzské hole, dřevěnou sochu, obrovského plyšového psa… Už se našlo i malé dítě milující jízdu trolejbusem, které v nestřeženém okamžiku uniklo své matce a vydalo se na cesty. Malé děti se ale do knihy ztrát a nálezů nezapisují, při pátrání po nich a navrácení do péče rodičů pomáhají zpravidla dispečeři a policisté.

Pokud si lidé uvědomí, že ve voze MHD něco zřejmě zapomněli, vyplatí se zavolat na dispečink (577 052 163). „Na dispečink je vhodné volat tehdy, když na ztrátu přijdou cestující brzy, když je ještě trolejbus či autobus na lince. Dispečer může vysílačkou požádat řidiče příslušného vozu, aby se po ztracené věci na nejbližší zastávce podíval. Když si cestující vzpomene později, až na druhý den nebo za několik dnů, může telefonicky kontaktovat přímo pracovnici ztrát a nálezů dopravní společnosti na telefonním čísle 577 052 169,“ dodal ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x