Diktafony pro revizory se ve Zlíně osvědčily

ZLÍN - Diktafony se staly nezbytnou výbavou revizorů ve Zlíně a Otrokovicích, nahrávky z tohoto zařízení se staly důležitým důkazním materiálem při posuzování všech případných dodatečných stížností černých pasažérů. Serveru Zlin.cz to oznámil mluvčí Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Vojtěch Cekota.

Zlínská dopravní společnost pořídila všem svým revizorům kvalitní digitální diktafony už ve druhé polovině roku 2010. Inspirací zde byla dobrá zkušenost z některých jiných českých dopravních podniků. Zpočátku revizoři zapínali diktafon jen ve vyhrocených situacích, kdy došlo k nějakému sporu s cestujícím bez jízdenky. Brzy se však ukázalo, že je praktičtější nahrávat hlasovou komunikaci revizora s cestujícími kompletně po celou dobu jeho směny.

„Revizor si zapne diktafon, který má umístěn na vhodném místě ve svém oděvu, s nástupem do prvního kontrolovaného vozidla a vypíná jej, až když končí práci v terénu a vrací se do vozovny. Tam se záznam z celého dne od každého revizora stáhne do počítače a nejméně měsíc se uchovává pro řešení případných reklamací či sporů,“ popsal používání nahrávací techniky vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.

Pokud si některý z černých pasažérů dodatečně stěžuje, že k němu byl revizor hrubý nebo nějak jinak vybočil ze svých oprávnění, vyhledá se příslušná nahrávka a okamžitě se zjistí, co revizor skutečně řekl. Záznam hlasové komunikace revizora se dá poměrně snadno synchronizovat s hlášením zastávek a tím i se záznamem jízdy vozidla. „Poslechneme si, jak se situace odehrála a co revizor v kterém okamžiku skutečně řekl. V drtivé většině případů se ukáže, že revizor postupoval správně a že je reklamace neoprávněná,“ uvedl vedoucí přepravní kontroly Milan Tomčala. Vědomí, že je stále nahráván, je velmi spolehlivou pojistku proti tomu, aby se revizor nenechal unést emocemi a nepřistoupil na stejně vulgární způsob komunikace, k jaké se občas uchylují odhalení černí pasažéři.

„I když je nahrávací zařízení určeno prioritně k tomu, aby zaznamenávalo hlasovou komunikaci našeho revizora, zvýší-li kontrolovaný cestující nepřiměřeně svůj hlas, stává se, že jsou na nahrávce slyšet i jeho případné vulgarismy, vyhrožování a podobně. Žasneme někdy nad tím, jak hrubým napadáním někdy musejí naši pracovníci přepravní kontroly při výkonu svého povolání čelit,“ dodal Tomčala. Pokud dojde i k fyzickému napadení revizora a případem se zabývá policie, předává dopravní společnost policistům jako důkazní prostředek i zvukovou nahrávku konfliktní situace.

„Můžeme konstatovat, že se nám nahrávání práce revizorů plně osvědčilo. Působí to na zvyšování profesionality jejich vystupování a je to jejich ochrana před neoprávněnými reklamacemi a stížnostmi,“ dodal ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň. Pořizování zvukových záznamů pracovní činnosti revizorů je schváleno Úřadem pro ochranu osobních údajů.

Za jízdu bez platného jízdního dokladu je ve Zlíně a Otrokovicích stanovena přirážka 1000 korun. Pokud cestující zaplatí přímo revizorovi nebo do 10 kalendářních dnů v sídle dopravní společnosti (nebo pošle peníze na bankovní účet), snižuje se výše přirážky na 500 korun. Kdo si jen zapomněl časovou jízdenku doma a dodatečně do deseti kalendářních dnů v sídle dopravního podniku předloží časový kupon platný pro období, kdy byl kontrolován, zaplatí přirážku jen ve výši 50 korun. V roce 2015 zachytili revizoři Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice 6 793 cestujících bez platné jízdenky. V roce 2014 to bylo 8 540 černých pasažérů.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x