Do ulic Zlína vyjel první bateriový trolejbus

ZLÍN - DOpravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO) pořídila dva nové nízkopodlažní klimatizované trolejbusy s možností pojezdu na baterie. První z těchto vozidel už od září brázdí ulicemi Zlína, serveru Zlin.cz to řekl mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Nový typ trolejbusu se v ulicích krajského města zatím objevuje bez čísla a bez cestujících, prochází posledním testováním a slouží též k zaučování řidičů.

„Bateriové trolejbusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Jsou cestou, kterou se MHD bude ubírat. Jsem proto velmi rád, že v jejich zavádění jsme v rámci České republiky první,“ konstatoval primátor Zlína Miroslav Adámek.

Trolejbus, který má místo pomocného dieselagregátu kapacitní nabíjecí baterie, je horkou novinkou nejen v DSZO, ale je to první trolejbus tohoto typu nasazovaný do běžného provozu v celé České republice. „I když nesmíme zapomenout, že několik prvních zlínských trolejbusů z doby zahájení provozu v roce 1944 už baterie mělo a bylo s jejich energií schopno ujet krátkou vzdálenost mimo trolejové vedení. Dochovaly se snímky, na kterých trolejbus s bateriemi dovezl svatebčany ve 40. letech minulého století mimo trolejové vedení až ke zlínskému kostelu,“ připomněl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Současné technické možnosti bateriových trolejbusů jsou však nesrovnatelně větší než před 70 lety. S plně nabitými bateriemi by měly tyto nové trolejbusy ujet bez připojení k trakčnímu vedení minimálně 12 kilometrů. „To je dostatečná vzdálenost jak pro objíždění nenadálých překážek na silnici nebo pro další jízdu při mimořádném výpadku elektrického napájení, tak i pro obsluhování koncových částí sítě bez trakčního vedení, tedy Želechovic nad Dřevnicí, Lužkovic, Gymnázia Lesní čtvrť a Louk,“ uvedl radní Josef Novák, do jehož kompetencí patří doprava.

Bateriový trolejbus přitom nepotřebuje žádnou zvláštní nabíjecí stanici. Když se vrátí pod elektricky napájené trolejové vedení a nasadí sběrače, baterie se začnou okamžitě dobíjet. Navíc jsou tyto vozy vybaveny také takzvanou rekuperací, kdy se baterie dobíjejí i brzděním při jízdě z kopce.

„Vyzkoušeli jsme si, že jízdní vlastnosti trolejbusu při pohonu na baterie jsou velmi dobré, lepší než u trolejbusů s dieselagregátem. Cestující vůbec nepozná, jestli vůz jede na baterie, nebo je napájen ze sítě přes sběrače. Trolejbus při jízdě mimo trakční vedení nevypouští do okolí žádné emise a jeho chod je velmi tichý,“ řekl vedoucí úseku údržby vozidel Antonín Červenka. To vše jsou ekologicky příznivé vlastnosti, které ocení hlavně lidé bydlící v blízkosti pravidelných tras MHD.

Bateriový trolejbus využívá karoserii Solaris a elektrovýzbroj Škody Plzeň. Ponechává si označení Škoda 26 Tr Solaris jako v případě již dříve dodaných trolejbusů Solaris (bez baterií). Kontejner s bateriemi je umístěn v zadní části vozu místo pětice zadních sedadel. Vůz má 23 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky a jeho celková obsaditelnost činí 80 lidí. Maximální rychlost je stanovena jako u ostatních trolejbusů na 65 kilometrů v hodině. Vůz je vybaven klimatizací i zařízením pro bezdrátové připojení k internetu. Cena sólo trolejbusu s bateriovým pohonem činí asi 12,7 milionu korun (bez DPH). Stejný trolejbus, který by měl místo baterií dieselagregát, by stál asi 11,8 milionu korun.

Předpokládá se, že oba objednané bateriové trolejbusy se stanou součástí vozového parku DSZO a začnou být nasazovány do běžného linkového provozu během podzimních měsíců tohoto roku.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x