Silné mrazy komplikují provoz MHD

Foto: DSZOFoto: DSZO
Foto: DSZO
Co se děje 11. 1. 2017 | Autor: Irena Frolová

ZLÍN - Extrémně nízké teploty posledních dnů kladou vysoké nároky také na provoz MHD. Teploty hluboko pod bodem mrazu způsobují vozidlům řadu problémů, sdělil serveru Zlin.cz mluvčí Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Vojtěch Cekota.

"Už od konce října objednáváme naftu, jejíž teplota tuhnutí je nižší než minus 32 nebo až minus 34 stupňů Celsia. Takže zamrzání nafty ve vozidlech nám nehrozí. Avšak nízké venkovní teploty samozřejmě kladou zvýšené nároky i na ostatní součástky a mechanismy vozidel MHD a proti běžným klimatickým podmínkám se poruchovost veškeré techniky zvyšuje," uvedl vedoucí údržby dopravní společnosti Antonín Červenka. Dochází k častějším poruchám vzduchových okruhů, palivových systémů, přimrzají dveře vozidel, nelze provádět mokré čištění interiérů ani karoserií vozidel, kvůli nutnosti vytápění se také výrazně zvyšuje spotřeba pohonných hmot a elektřiny a podobně. A k tomu se ještě obvykle v mrazivých dnech zvyšuje počet cestujících, neboť na zastávky MHD zamíří i mnozí z těch, kteří nenastartovali svůj osobní automobil nebo kterým se z něj nechce seškrabovat námrazu.

Například pondělní ráno, kdy ve Zlíně bylo - 19 stupňů Celsia, si vyžádalo v Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice  několik mimořádných kroků. Na linku 4 musel vyjet místo jednoho trolejbusu autobus, místo nepojízdného kloubového autobusu vypravili dispečeři ráno na Kudlov dva krátké autobusy. Některé vozy se musely z důvodu technických závad vyměňovat. Přesto zpoždění na linkách nepřesáhla během mrazivého rána 10 minut. Aby byla vozidla MHD připravena k výjezdu, povolala dopravní společnost na pracoviště už na půl třetí ráno navíc tři pracovníky. "Většina našich vozidel parkuje v areálu depa pod širým nebem. Během zhruba hodiny a půl od nás ráno vyjíždí na linky v pracovních dnech až 73 trolejbusů a autobusů. Zejména po delším víkendovém odstavení lze za mrazů očekávat více nahodilých problémů. Přitom jakékoli opravy vozů ve venkovním prostředí jsou při nízkých teplotách pro naše automechaniky extrémně náročné a vysilující," dodal Antonín Červenka.

Jízda s vozidlem, které je promrzlé po víkendu, je náročnější i pro řidiče. Naštěstí mají na všech točnách, kde vyrovnávají čas, k dispozici odpočívárny s varnými konvicemi i mikrovlnnými troubami, takže se mohou během směny zahřát například horkým čajem nebo teplou svačinou.

"Nechtěl bych současné počasí hodnotit jako něco mimořádného. V podstatě je to normální zima, na jejíž projevy jsme během několika mírných zimních období pozapomněli. Držíme pohotovosti, více se zaměřujeme i na preventivní údržbu, povoláváme do služeb pracovníky navíc, připravujeme rezervní vozidla. Pokud nás počasí nezaskočí nějakou vysloveně kalamitní situací, například několikamilimetrovou souvislou námrazou na trolejích, věřím, že i každé mrazivé ráno vyjedeme a dovezeme všechny cestující, kam potřebují," řekl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.

 

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam