V Otrokovicích po letech znovu přistál Baťův letoun Lockheed Electra OK-CTB

Čtení ke kávě 1. 5. 2017 | Zdroj: Redakce

OTROKOVICE - Prvomájové oslavy v Otrokovicích zpestřil přílet letadla Lockheed Electra OK-CTB, kterým Jan Antonín Baťa v roce 1937 absolvoval část své obchodní cesty kolem světa. Na přílet historického stroje, který do Otrokovic dorazil na den přesně po 80 letech, byly zvědavé tisícovky lidí.

Podle webu www.batastory.net firma Baťa uvažovala o svém prvním letu kolem světa již v roce 1935, uskutečnila ho o dva roky později. Baťova letecká obchodní výprava kolem světa se konala od 6. ledna do 1. května 1937. První stroj se mu poškodil při nouzovém přistání v Chicagu. S letounem, který dnes přiletěl do Otrokovic, Jan Antonín Baťa tehdy cestu dokončil.

Electra patřila ve své době ke špičkovým civilním letadlům. Dokáže letět rychlostí až 310 kilometrů v hodině. Kapacita jejích nádrží je 980 litrů paliva, kterého spotřebuje asi 180 litrů za hodinu. Letadlo uveze dva piloty a deset cestujících. Dva z nich však byli nezbytní - telegrafista a mechanik. "Létá se s ním ve výšce do tří kilometrů. Kabina je totiž nepřetlakovaná, není tam kyslíková výbava," popsal další vlastnost stroje pilot Nikola Lukačovič.

Podle člena posádky Václava Bejčka Jan Antonín Baťa svou cestou o dvacet let předběhl dobu. "Letadlo je cenné historicky. Kus železa nebo hliníkového ingotu není nic v porovnání s tím, co to znamená. Amelia Earhartová se honila za rekordy a skončila v Pacifiku. Jan Antonín Baťa jezdil a prodával boty a kupoval kůže a kaučuk. Je neuvěřitelné, co měl ten člověk v hlavě," mínil Bejček.

Přes veškeré výhody nebyl letoun připravený na daleké cesty přes Tichý a Atlantský oceán. Mechanici ho proto vždy v přístavu rozebrali a naložili na zaoceánský parník. Z originálních leteckých zápisníků pilotů plyne, že přelety letadlem mívaly maximálně tři hodiny. Při zmíněné cestě posádka přistála celkem třiašedesátkrát. Veškerá obchodní jednání a schůzky měla vždy pečlivě naplánována, čas byl pro Baťu velmi důležitý.

Jeho letadlo skončilo za války v Severní Americe, odkud ho koupil a před dvěma lety dovezl do České republiky podnikatel Ivo Lukačovič. Stroj je nyní součástí Leteckého muzea Točná v Praze.

Video

Fotogalerie

 

Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam