Minipivovary zažívají boom. Chybí ale sládci

Ilustrační foto (Foto: Zlínský švec)Ilustrační foto (Foto: Zlínský švec)
Ilustrační foto (Foto: Zlínský švec)
Čtení ke kávě 23. 9. 2017 | Zdroj: Šárka Šarmanová

ZLÍNSKÝ KRAJ –  Obliba minipivovarů čím dál víc roste. Po celé republice jsou jich už stovky a další přibývají. A pozadu není ani Zlínský kraj. I zde se malým pivovarům čím dál více daří a dokonce už pronikají i do velkých obchodních řetězců.

Jsme národ pivařů. Stoupá nejenom spotřeba piva, ale roste i počet tolik oblíbených minipivovarů. Podle odhadů je v České republice v současné době zhruba čtyři sta minipivovarů. A do několika málo let se jejich počet má zvýšit minimálně ještě o další stovku. „Jde o celosvětový trend. Není to jenom v České republice. Ten boom zažívají pivovary v celé Evropě, ale i Americe či dokonce Asii,“ přiblížil člen prezidia Českomoravského svazu minipivovarů Radovan Koudelka, mezi jejichž členy patří v současnosti osm minipivovarů ze Zlínského kraje.

První minipivovary se začaly objevovat někdy v devadesátých letech minulého století, ale nepříznivá ekonomická situace a vysoké vstupní náklady zapříčinily, že řada z nich nakonec zanikla. „Poloprofesionální minipivovar stojí kolem třech milionů a ten profesionální už kolem šesti. To je pro mnohé začínající pivovarníky velká suma. V dnešní době už se objevují firmy, které jsou ochotny do pivovarů investovat. Vědí, že na trhu je po minipivovarech poptávka,“ doplnil člen prezidia.

To potvrzují například v pivovaru Hrádek Slavičín. „Původně jsme chtěli být minipivovarem, ale poptávka je tak velká, že se spíše řadíme už mezi produkční pivovary, kdy vaříme kolem sedmi tisíc hektolitrů piva ročně,“ uvedl sládek Jaroslav Horehleď. Na nedostatek zákazníků se nemůže stěžovat ani Vsetínský pivovar Valášek. „Na trhu jsme již patnáct let a skutečně se nám daří dobře. Budujeme značku na kvalitě,“ vyjmenoval majitel Roman Dohnal.

A poptávku po regionálních pivech si uvědomují už i obchodní řetězce, v jejichž nabídce se produkty minipivovarů objevují čím dál více. „Ano, máme smlouvu s jedním obchodním řetězcem. A prozatím nám to takto stačí. Vzhledem k tomu, že nemáme za sebou žádné investory, tak se především soustřeďujeme na to, abychom v první řadě uspokojili naše stávající zákazníky, což bývá v období sezony dost náročné, “ uvedl majitel pivovaru Zlínský švec Martin Velísek.

Stoupající věhlas pivovarů zřejmě svědčí i o kvalitě piva, která je podle Radovana Koudelky na vysoké úrovni, a to i díky sládkům. Těch je ale v současné době na trhu poměrně velký nedostatek. Toto řemeslo se totiž v současné době učí pouze na dvou školách v České republice. „Ročně jich tak vystuduje několik málo desítek a poptávka po sládcích, a zvlášť těch českých, je nejenom na tuzemském, ale i zahraničním trhu. Řada vystudovaných sládků tak nakonec končí na stážích v zahraničí. Někteří se vracejí, jiní zůstávají,“ vysvětlil Radovan Koudelka.

A dobrá zpráva na závěr. I když to s letošním počasím vypadá jako na houpačce, vypadá to, že chmel veškeré rozmary přírody zvládl a úroda by mohla být kvalitní. Takže piva bude snad dost.

 

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam