Kraj hodlá masivně investovat do veřejné dopravy

ZLÍNSKÝ KRAJ - Posílení autobusových i vlakových linek, stejně jako zavedení rychlých páteřních spojů mezi většími městy plánuje Zlínský kraj v rámci veřejné zakázky na poskytovatele veřejné dopravy v kraji od prosince 2019. Hejtmanství tak chce vytvořit podmínky pro zastavení negativního trendu úbytku cestujících, serveru Zlin.cz to uvedl Jan Vandík z tiskového oddělení krajského úřadu.

„Veřejná hromadná doprava tady buď do několika let téměř zanikne, nebo ji posílíme a rozšíříme. Rozhodli jsme se pro druhou možnost,“ řekl hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.

Náměstek hejtmana Pavel Botek, zodpovědný za oblast dopravy, k tomu doplnil: „Dosáhnout chceme toho, aby byl systém veřejné dopravy natolik atraktivní, že ho budou využívat i řidiči osobních automobilů, a nikoli pouze ti, kteří nemají jinou možnost dopravy, tedy například školní mládež.“ Největší potenciál pro veřejnou dopravu leží podle něj v oblasti pravidelné dojížďky obyvatel. „Musíme také reagovat na vládou schválené rozšíření slev pro studenty a důchodce, což určitě vyvolá nárůst cestujících,“ dodal Botek.

Na základě doporučení dopravních expertů chce kraj navýšit počet objednávaných vlakových kilometrů o 38 % za rok, tedy na 4,9 milionu kilometrů. U autobusové dopravy půjde o navýšení o 20 % na celkových 25 milionů kilometrů ročně.

Páteř veřejné dopravy má tvořit železnice. Kraj bude usilovat zejména o zkvalitnění nabídky a posilování přepravních špiček ve směrech silné dojížďky: např. Kroměříž – Zlín, Zlín – Přerov, Zlín – Uherské Hradiště – Veselí nad Moravou, Valašské Meziříčí – Vsetín apod. Nová koncepce je přitom připravována tak, aby železniční přepravu v kraji bylo možno provozovat se stávajícím počtem vozidel (anebo pouze s jejich minimálním nárůstem), tedy aby veškerý nárůst dopravního výkonu proběhl díky zvyšování produktivity vozidel a personálu. Kraj bude poptávat takové parametry vozidel (např. klimatizace, nízkopodlažnost), aby byla regionální železniční doprava pro cestující přitažlivá.

Co se týká veřejné autobusové dopravy, navrhované jízdní řády předpokládají nárůst jejího objemu, a to i přes její částečné omezení tam, kde bude páteřní dopravou železnice. Při analýze současné situace bylo zjištěno, že dochází k poměrně velkému omezení dopravy o školních prázdninách, není komplexně řešena dojížďka na všechny směny do průmyslových podniků a některé obce jsou dnes bez víkendové dopravy. Dále chybí pravidelné páteřní rychlé spoje mezi důležitými městy (např. Zlín – Vsetín, Zlín – Brno, Uherské Hradiště – Brno), čímž je veřejná doprava nekonkurenceschopná individuálnímu automobilismu. Na těchto trasách chce kraj zavést hlavně rychlou dopravu bez zbytečných zastávek. Přesné trasy, frekvenci autobusových spojů a z nich vycházející nové jízdní řády začne již brzy hejtmanství projednávat se starosty všech obcí Zlínského kraje.

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x