Výrazné slevy v MHD platí u časových jízdenek už dávno

ZLÍN - Zavede městská doprava ve Zlíně a Otrokovicích také slevy jízdného po studenty a důchodce, jaké platí pro vlakovou a příměstskou autobusovou dopravu? Stát na takové slevy městským dopravním podnikům nepřispívá ani jim je nenařizuje, avšak u časových jízdenek se ceny v MHD celostátním slevám velmi podobají, informoval server Zlin.cz mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.

Na Dopravní společnost Zlín – Otrokovice se v posledních týdnech obracejí někteří cestující s dotazem, zdali bude v MHD zavedena podobná sleva jízdného, jakou stát od 1. září 2018 nařizuje a finančně kompenzuje dopravcům v železniční a příměstské autobusové dopravě.

„I když nyní kromě juniorpasů žádnou další slevu na jízdném nezavádíme, cestující by si měli uvědomit a spočítat, že při používání časových jízdenek podobné úspory ze základního jízdného dosahovali u MHD již dávno,“ odpovídá na podněty cestujících ředitel DSZO Josef Kocháň. Aniž by slevy dopravnímu podniku nařizoval stát, jsou různým skupinám cestujících dlouhodobě poskytovány zásluhou měst, která jsou vlastníky DSZO, rozhodují o tarifech v MHD a ze svých rozpočtů dotují takto stanovené ceny jízdenek.

Zde je jednoduché srovnání cen jízdného pro úsek Zlín – Otrokovice: Obyčejná jízdenka vlakem (11 km) je 25 korun, jízdenka příměstským autobusem 26 korun, jízdenka MHD DSZO (přestupní na 30 minut) stojí 15 korun.

Jestliže si student zakoupí tříměsíční časovou jízdenku pro pásma A+B+C, zaplatí za ni 625 korun; pokud by s ní cestoval jen na trase Zlín – Otrokovice, jenom v pracovních dnech a jenom jedenkrát denně tam a jedenkrát denně zpět, bude jej stát jedna jízda přibližně 5 korun. To je jen 20 procent z ceny obyčejné jízdenky vlakem nebo 19 procent z ceny jízdenky příměstským autobusem.

Jestliže si mladší důchodce (méně než 70 let), který si pořídil seniorpas za 165 korun na půl roku, zakoupí tříměsíční časovou jízdenku pro pásma A+B+C, zaplatí za ni 830 korun (+ polovina z ceny půlročního seniorpasu 82,50 korun); pokud by s touto časovou jízdenkou a seniorpasem cestoval jen na trase Zlín – Otrokovice, jenom v pracovních dnech a jenom jedenkrát denně tam a jedenkrát denně zpět, bude jej stát jedna jízda přibližně 7,24 haléře. To je jen 29 procent z ceny obyčejné jízdenky vlakem nebo 28 procent z ceny jízdenky příměstským autobusem.

Pro staršího důchodce (od 70 let) je stejné cestování ještě levnější, protože si kupuje pouze seniorpas. V našem srovnání by jej jedna jízda přišla asi na 1,30 haléřů. Totéž platí od 1. září 2018 pro žáky ze Zlína, Otrokovic, Tečovic a Březnice plnící povinnou školní docházku, kteří si pořídí juniorpas.

„Ze srovnání cen je zřejmé, že když stát nyní pro vybrané dvě skupiny cestujících zavádí v příměstské dopravě sedmdesátiprocentní slevu ze základního jízdného, dostává se přibližně na úroveň, které už bylo v MHD DSZO cenovou politikou zřizovatelů dosaženo. Je určitě dobře, když jsou cestující výhodnými tarify motivováni, aby hromadnou dopravu více využívali,“ dodal Kocháň

.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x