Univerzitní nakladatelství vydalo knihu Baťa létá z Otrokovic

ZLÍN – Knihu nazvanou Baťa létá z Otrokovic vydalo Nakladatelství Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Její autor historik Jan Herman v ní představil dosud nezpracovanou oblast baťovského letectví a dálkových obchodních cest, informovala server Zlin.cz Jana Brázdilová z odboru marketingu a komunikace univerzity.

Kniha je doplněná fotografiemi, mnohé z nich nebyly dosud publikované. „V roce 1929 bylo zlínské letiště naproti nemocnice přestěhováno do Otrokovic, protože již nedostačovalo svou kapacitou. Odtud se pak létalo do celého světa,“ uvedl Herman.

Některé lety byly obzvlášť významné, například slavná cesta Tomáše Bati do Indie na přelomu let 1931 a 1932, díky níž začala firma velkým tempem podnikat v Indii a v celé jihovýchodní Asii. Noviny ji tehdy popisovaly jako „nejdelší a nejctižádostivější cestu, jaká kdy byla letadlem podniknuta.“

V rámci Evropy se u Baťů cestovalo podle Hermana zcela běžně, piloti byli připraveni vzlétnout prakticky kdykoli. „Letecká doprava umožňovala baťovcům nesmírně zrychlit a zefektivnit práci. Díky ní mohl zástupce firmy v jednom dni provést inspekční kontroly i v několika prodejnách v různých zemích,“ uvedla Brázdilová. I v tomto směru byla firma Baťa výjimečná. „Prozatím nevím o žádné jiné firmě u nás ani ve světě, která by leteckou dopravu v té době využívala takto intenzivně,“ doplnil historik.

Vzhledem k tomu, že letectví bylo ve 30. letech minulého století ještě takříkajíc v plenkách, byly dálkové lety v té době skutečným unikátem. „Nesly s sebou spoustu potíží. Piloti tehdy neměli k dispozici vysílačky, natož navigace, orientovali se podle papírových map a podle orientačních bodů v krajině, které viděli pod sebou. Létalo se ve výšce 3000 až 4 000 metrů a pouze ve dne, noční lety by byly příliš riskantní. Piloti si také netroufali létat nad oceány a problematické byly i přelety hor,“ popsal. Herman. Firma měla k dispozici výkonnější i subtilnější stroje, a to Fokkery, Lockheedy, ale i menší stroje. „Dnes bychom rozhodně netipovali, že se takovým letadlem dá absolvovat let dlouhý tisíce kilometrů,“ konstatoval Herman.

Delší obchodní lety byly často záměrně plánované tak, aby začínaly nebo končily v den 1. Máje právě na letišti v Otrokovicích. Letce i posádku tam oslavovalo vedení firmy společně se zaměstnanci. „Není divu, že byli dáváni ostatním za příklad. Museli překonat různá časová pásma, vyrovnat se s rozdílnými klimatickými podmínkami, byli ohroženi tropickými nemocemi a podobně. Baťovští manažeři navíc během dlouhých letů neztráceli čas a pracovali i na palubě, kam si s sebou brali psací stroje,“ informovala Brázdilová.

Je zřejmé, že legendární zakladatel firmy Tomáš Baťa v bezpečnost letecké dopravy velmi důvěřoval. „Šéfova smrt byla proto pro všechny obrovským šokem. Přesto se na letectví nezanevřelo a management firmy i po Tomášově smrti létal dál,“ připomněl Herman leteckou nehodu, při které Tomáš Baťa zahynul.

Knihu je možné koupit v Knihovně UTB v budově rektorátu na náměstí T. G. Masaryka nebo si ji objednat na webových stránkách nakladatelství. Prodává ji i knihkupectví Kanzelsbergere Zlín.

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x