VZPOMÍNKY NA ZLÍN: 87 let od startu Baťovy letecké výpravy do Indie

ZLÍN - 10. prosince 1931, tedy právě před 87 lety, v osm hodin ráno odstartoval z Baťova letiště v Otrokovicích třímotorový Fokker s váženou posádkou a pionýrským úkolem. Tomáš Baťa se tehdy vypravil na dosud nevídanou leteckou obchodní cestu. Ze Zlína do Indie.

Tato akce byla nesmírně průkopnická, mnohem silnější však byla její motivace obchodní. Úspěšný zlínský podnikatel totiž potřeboval pro své produkty najít nová odbytiště mimo hospodářskou krizí zmítané země, a zajistit tak práci pro svůj obrovský závod, který v roce 1931 zaměstnával téměř 30 tisíc lidí. Na cestě ho doprovázeli kpt. Neville Stack, známý dálkový rekordman a pilot Baťova velkoletadla, pilot Jindřich Brouček, telegrafista V. Mareš, ředitel exportního oddělení Baťových závodů Siegfried Meisel, část cesty také V. Hoffmann, K. König a K. Langer. „Co nás čeká dosud nevíme, ale víme, že jsme první, kteří konají obchodní cestu letadlem.“ Tato slova napsal Tomáš Baťa v jednom ze svých dopisů z cesty. A cesta to byla vskutku krkolomná, prudké bouře a hustá mlha provázely přelet výpravy nad Alpami, mračna a silný protivítr nad Itálií si dokonce vyžádaly nouzové přistání. Před Libyjským Benghasi vypovídá službu motor, pomocné letadlo, které T. Baťa povolal, uvízlo kvůli poruše na Sicílii a druhé, přepravující náhradní motor, se zřítilo v Alpách. Mimochodem tisk tehdy zneklidnil svět mylnou interpretací tragédie a uvedl, že tato havárie byla osudnou pro Tomáše Baťu.

Ani po konečně zdařilé výměně motoru neměla nebývalá výprava Tomáše Bati vyhráno. Zažili prudké bouře, vánice, v Basře museli čelit moru, kterému tenkrát padlo za oběť na 2000 lidí. Následný let na Šíráz provázely další technické potíže způsobené přeletem hor sahajících do výšky 5000 m n. m. Řídký vzduch a plné obrátky způsobily, že byly svíčky stroje rozpálené natolik, že vynechávaly, a dokonce pálily izolaci. Radiové spojení pak nefungovalo vůbec.  Návrat do Basry byl tak jedinou možností. Bylo proto nutné přehodnotit trasu, nově zvolená cesta ovšem donutila letadlo k průletu písečnou bouří. Dosedlo v Džasku, odtud pak přelétá moře i pevninu se strmými hřebeny velehor, aby konečně přistálo v Karáčí, v Přední Indii, v sídle Indického národního kongresu. Od Kalkaty v té chvíli podnikatele dělilo ještě 3000 km. Fokker zvládl tuto cestu nad očekávání dobře a výprava dosáhla svého cíle v plánovaném čase. Zatímco stroj prochází generální opravou, věnuje se Tomáš Baťa velkoryse obchodním záležitostem, aby posléze pokračoval ve své obdivuhodné misi do 4000 km vzdálené Batávie (dnešní Jakarty). I tento úsek nakonec výprava zdolává. Jeho velkolepá a bez nadsázky hrdinská cesta trvala dva měsíce. Aby získal nové zákazníky a zajistil práci svým zaměstnancům, urazil Tomáš Baťa neskutečných 26 000 km, a podstoupil tak nejdelší obchodní cestu v dějinách. Letadlo s výpravou dosedlo na zlínském letišti 14. února 1932. Respekt a obdiv ten den přišly odvážné expedici vyjádřit tisíce občanů.

Zdroj: Tomáš Baťa o svém letu do Indie

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x