Zlínská trolejbusová doprava slaví letos 75 let

ZLÍN – Dopravní společnost Zlín-Otrokovice si letos v lednu slaví 75 let od zahájení trolejbusové dopravy ve Zlíně. Více si připomene také na dni otevřených dveří, který bývá tradičně v červnu, řekl serveru Zlin.cz mluvčí podniku Vojtěch Cekota.

Trolejbusová doprava zahájila provoz 27. ledna roku 1944. „Prvním podnětem byl pro zlínské radní článek, který vyšel v Lidových novinách 18. září 1934. Informoval veřejnost o rozhodnutí Správní rady brněnských pouličních drah zavést trolejbus v moravské metropoli. Už o dva dny později odešel ze Zlína dopis do Brna s dotazem na podrobnosti,“ přiblížil počátek Cekota.

Podle něj chtěli představitelé Zlína znát cenu trolejbusu, náklady na vybudování jednoho kilometru trolejbusové trati a další provozní náklady. „Zajímali se o technický popis vozidla, prosili brněnské kolegy o prospekt, chtěli získat i jejich pozdější zkušenosti. Dopis tehdy podepsal první náměstek starosty Zlína Josef Zavrtálek,“ připomněl Cekota.

Trvalo to ještě téměř deset let, než první tři trolejbusy vyjely s cestujícími do ulic Zlína. Vznikla firma Zlínská dopravní, jejímž největším akcionářem byla firma Baťa. „Osobností, která se nejvíce zasloužila o spuštění trolejbusové dopravy a počátky rutinního provozu, byl první ředitel podniku Vilém Pecina. Začínalo se s linkami A, B a C. Od té doby zůstaly trolejbusy hlavním dopravním prostředkem MHD ve Zlíně a později i v Otrokovicích,“ řekl Cekota.

Trolejbusová síť se postupně rozšiřovala. Tomuto dopravnímu prostředku zůstali Zlíňané věrní i v období stagnace v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy některá města své trolejbusové provozy unáhleně rušila. „Pro Zlín to bylo nepochybně šťastné rozhodnutí postavit systém jeho městské dopravy na trolejbusech. Ukazuje to na velkou předvídavost zakladatelů trolejbusové dopravy už v dobách, kdy se péči o životní prostředí nevěnovala taková pozornost jako nyní. Výhody tichého dopravního prostředku, který v místě svého provozu neprodukuje žádné emise, plně oceňujeme zejména v posledních desetiletích,“ říká ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

Zlín a Otrokovice počítají s trolejbusovou dopravou i do budoucna. „Už letos na jaře chceme spustit zajímavý projekt prodloužení jedné z trolejbusových linek až po zoologickou zahradu v Kostelci, a to s využitím bateriových trolejbusů. Uvnitř města pojedou pod trolejovým vedením, ze kterého budou dobíjet i baterie, v nezatrolejovaném úseku v Kostelci a Štípě budou odebírat elektrickou energii z baterií,“ dodal Kocháň.

Pořízení nových bateriových trolejbusů z 85 procent pokryjí fondy Evropské unie. „Uvažuje se rovněž o prodloužení trolejbusové trati v Otrokovicích opět s nasazením bateriových vozů a s částí trasy mimo trolejové vedení,“ poznamenal Cekota. Firma hodlá v nejbližší době investovat také do modernizace měníren a starších trolejových tratí. Projekty budou spolufinancované z dotací z Fondu soudržnosti.

Vozový park dopravního podniku tvoří víc než 50 trolejbusů jednoduchých i kloubových. Téměř všechny jsou nízkopodlažní, asi třetina má klimatizaci pro cestující. Nechybí ani historický trolejbus z konce sedmdesátých let, který někdy jezdí s historickou vlečkou. Trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích najedou ročně přes tři miliony kilometrů a přepraví skoro 22 tisíc cestujících, což tvoří skoro 70 procent všech přepravených lidí v MHD.

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x