Při zimní údržbě komunikací ve Zlíně najezdila technika téměř 30 tisíc kilometrů

Ilustrační foto (Foto: MěÚ Zlín)Ilustrační foto (Foto: MěÚ Zlín)
Ilustrační foto (Foto: MěÚ Zlín)
Co se děje 16. 4. 2019 | Autor: Irena Frolová

ZLÍN - Technické služby Zlín bilancovaly právě končící období zimní údržby. Ta prý byla podstatně náročnější než v předchozím roce, serveru Zlin.cz to sdělil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Technické služby Zlín se v zimním období, trvajícím od začátku listopadu do konce března, starají o 265 kilometrů místních komunikací a 164 kilometrů chodníků a cyklostezek. Kromě toho musejí udržovat v pořádku točny MHD, přechody či parkovací plochy. „Čísla jasně ukazují, že právě končící zimní období bylo výrazně náročnější než minulé. Naše technika nejezdila v rámci zásahů po dobu zimní údržby 29 950 kilometrů, z toho 13 683 připadlo na údržbu chodníků. V období 2017/2018 byla tato čísla výrazně nižší – celkem šlo o 18 208 kilometrů, na chodníky připadlo 8 855 kilometrů," řekl ředitel Technických služeb Zlín Jakub Černoch.

Pokud jde o spotřebu posypových materiálů, Technické služby Zlín použily na údržbu 849 tun soli, 94 tun písku a 48,5 tuny materiálu pod názvem Ekogrit. Jde o upravený přírodní jíl vhodný zvláště k ošetření zledovatělých ploch a uježděného sněhu. Celkem tak bylo použito zhruba 990 tun, což představuje proti minulému období mírný nárůst.

Nejvíce napilno měli pracovníci Technických služeb Zlín 10., 11., 20. a 21. prosince, stejně jako na začátku ledna a února. V těchto kritických dnech byla často v terénu veškerá dostupná mechanizace – tedy šest velkých sypačů a osm menších, určených primárně k údržbě chodníků. Ruční úklid pak zajišťovalo až 25 pracovníků. Kritické bylo i období od 5. ledna do 3. února, neboť kvůli neustálým oblevám a poklesům teplot docházelo k namrzání komunikací i chodníků.

Díky preventivnímu nasolení a okamžitému zásahu s maximálním nasazením se podařilo vždy udržet většinu komunikací v prioritním prvním pořadí sjízdných. Tyto silnice, kterých je celkem 45 kilometrů, bylo nutné pluhovat a ošetřovat opakovaně. Teprve potom mohla být technika přesunuta i na komunikace a plochy v druhém a třetím pořadí. „Komunikace a chodníky jsou rozděleny do čtyř kategorií podle priority. Ty nejdůležitější úseky musejí být v pořádku do čtyř hodin, v druhém do 12 a ve třetím do 48 hodin. U těch ve čtvrté kategorii se následky sněžení odstraňují až to situace dovolí," vysvětlil Jakub Černoch.

V tomto zimním období pomáhala dispečerům Technických služeb Zlín přesněji předvídat počasí nově vybudovaná meteorologická stanice na točně v Jaroslavicích. Kamera umožňuje v reálném čase sledovat stav komunikace, senzory pak monitorují teplotu vozovky, intenzitu srážek, teplotu vzduchu a vlhkost. Veškerá data budou součástí silničního meteorologického informačního systému METIS. Hodinově aktualizovaná předpověď stavu povrchu vozovky bude k dispozici s rozlišením 1 km. Obdobnou meteostanici navíc instaloval dopravní podnik na Jižních Svazích. Data jsou dispečerům Technických služeb Zlín k dispozici.

 

Mohlo by vás zajímat

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam