Oresteia promění divadlo v antický chrám už jen dvakrát

Ještě dvakrát budou mít diváci příležitost sedět ve Velkém sále během představení přímo na jevišti a obdivovat se Aischylově slavné trilogii Oresteia. Velkolepou podívanou režiséra J. A. Pitínského, díky níž se Radovan Král coby Orestes letos ocitl v širší nominaci na prestižní Cenu Thálie, budeme hrát ve čtvrtek 18. dubna večer a pak ji čeká ve čtvrtek 2. května v 19 hodin derniéra..

Hra vypráví o mýtickém rodu Átreovců a podobně jako při úspěšné Smrti Hippodamie z roku 2006 i v tomto případě divadelníci spojili síly s Filharmonií Bohuslava Martinů. Tentokrát se však v inscenaci představuje devítičlenný komorní orchestr.

„Mám antickou kulturu ve velké úctě a obdivuji ji už od dětství. Od té doby, co jsem přečetl Homérovu Ílias, mám k ní vztah ještě vroucnější,“ prozradil Pitínský, který tentokrát přizval ke spolupráci tři hudební skladatele: Richarda Dvořáka, Petra Hromádku a Víta Zouhara. Každá část trilogie se tedy nese v odlišném hudebním stylu. „Hudba je rozdělená do tří sfér: hudba mýtická, industriální a hudba řekněme moderně barokizující. A tak, jako nás inscenace vede od doby mýtů až k naší současnosti, dělá souběžně i hudba tento vývoj,“ doplnil.

Rozdílnost pojetí podtrhuje i volba třech různých překladů: první díl trilogie Agamemnon zní v melodickém překladu Václava Renče, druhý Obět mrtvým v syrovém překladu Vladimíra Šrámka a třetí Laskavé bohyně v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. Těmto proměnám se přizůsobují také kostýmy Evy Jiřikovské.

Originální a divácky atraktivní je také scénografie Miloslava Fekara, která umožňuje hercům rozehrávat nejen prostor jeviště, ale i hlediště. Návštěvníci mají příležitost při představení sedět netradičně přímo „v aréně“ na jevišti a sledovat dění z bezprostřední blízkosti a z jiného úhlu pohledu, než jsou zvyklí. „Hledali jsme prostor připomínající stará řecká divadla, jimž vévodil ponejvíce kruh, v němž měli herci diváky i za sebou. Spolu s Milošem Fekarem a Evou Jiřikovskou jsme cítili, že bychom toto mohli objevit na zlínské půdě a uskutečnili jsme to,“ vysvětlil Pitínský.

V inscenaci, v níž hraje důležitou roli přítomnost sboru, účinkuje vedle Radovana Krále takřka kompletní soubor divadla. Agamemnónem je Radoslav Šopík, Klytaimnéstrou je Helena Čermáková (tutéž postavu si v jiném překladu zahrála nedávno v brněnském Divadle U stolu). Élektru hraje Markéta Kalužíková, Apollónem je Luděk Randár, Athénou Eva Daňková.

Oresteia měla ve Velkém sále premiéru před rokem. Záštitu nad projektem převzal zlínský primátor Miroslav Adámek a krajský hejtman Stanislav Mišák.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x