Rychlost, komfort, nadjezdy, tunely. Na trati Otrokovice – Vizovice nás čekají velké změny

ZLÍN – Pouhých jedenáct minut by měla v budoucnu trvat cesta vlakem ze Zlína do Otrokovic, a to díky modernizaci a elektrifikaci trati Otrokovice-Vizovice. Investici minulý týden schválilo Ministerstvo dopravy a vyčlenilo na ni osm miliard korun, sdělila serveruZlin.cz mluvčí hejtmanství Renata Škrobálková.

Projekt počítá s elektrizací celé trati až do Vizovic a se zbudováním druhé koleje v úseku Otrokovice – Zlín. S pracemi by se mělo začít v roce 2019.

„Zpočátku vládla spíš velká nedůvěra, ale jsem rád, že se nám společnými silami podařilo projekt prosadit,“ řekl Jaroslav Kučera, radní Zlínského kraje pro oblast dopravy. Už od roku 2013, kdy se začala připravovat studie proveditelnosti, Zlínský kraj postupoval jednotně a byl ve velmi úzkém kontaktu se starosty dotčených měst a obcí (Zlín, Otrokovice, Želechovice, Lípa, Vizovice). „Byl bych rád, kdybychom vytvořili pracovní skupinu, kterou jsem připraven řídit a společně dál řešit realizaci nové tratě,“ doplnil radní Kučera.

Teď je ale na řadě aktualizace územního rozhodnutí a poté získání stavebního povolení, výkup některých pozemků a výběr zhotovitele. To vše bude mít na starost Správa železniční a dopravní cesty. Ta projekt připravuje tak, aby na něj bylo možné čerpat evropské peníze z Operačního programu doprava. Reálně příprava potřebné dokumentace k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení zabere dva až tři roky. „Nynější schválení studie proveditelnosti je však průlomovým okamžikem, kdy se po 20 letech podařilo odůvodnit zásadní modernizaci celé tratě z Otrokovic až do Vizovic,“ doplnil Petr Pšenička ze Správy železniční dopravní cesty, který byl vedoucím projektu a dodal, že se navíc jedná o ojedinělý případ, kdy se podařilo bez kompromisů splnit všechny požadavky všech zainteresovaných subjektů, čili Ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty, Zlínského kraje, města Zlína i dotčených měst a obcí. „Výsledkem je vznik multimodálního dopravního terminálu, kdy dojde ke sdružení vlaku, autobusu i městské hromadné dopravy, čímž se výrazně zkrátí přestupní vzdálenosti,“ doplnil Pšenička.

Cestující vlakem na trati Vizovice – Otrokovice budou moci počítat s třicetiminutovým intervalem spojů, v úseku mezi stanicí Zlín střed a Otrokovice se dokonce v době špičky předpokládá patnáctiminutový interval. Tyto osobní vlaky budou pak přímo pokračovat do Přerova, Kroměříže a Uherského Hradiště. Dále bude zavedena i dálková rychlíková linka Zlín – Kroměříž – Brno, která pojede v hodinovém intervalu. 

Celá trať Otrokovice – Vizovice bude elektrifikována, úsek Otrokovice – Zlín střed bude mít navíc dvě koleje a maximální rychlost bude navýšena na 100 kilometrů v hodině. Zásadních změn dozná i stanice Zlín střed. Poloha nádraží bude přesunuta blíže k ulici Gahurova. Nedílnou součástí je i modernizace nádraží v Otrokovicích, které není dnes připraveno na zvýšenou kapacitu trati na Zlín. Stejně tak se dočká modernizace i stanice ve Vizovicích, kde bude vybudován autobusový terminál a přestupní bod mezi vlakem a autobusem. Zkapacitněním dráhy bude zároveň umožněn další rozvoj jednoho z nejdůležitějších terminálů nákladní dopravy v Česku. Z Lípy nad Dřevnicí tak budou moci vyrážet dlouhé nákladní vlaky do celé Evropy.

Zcela průlomovou částí projektu je vybudování tří mimoúrovňových křižovatek. „Přejezdy jsou dnes na hranici kapacity a navýšení vlaků na linkách by bránilo v plynulosti osobní i veřejné dopravy,“ řekl radní Kučera. První z nich bude ve Zlíně v místě křížení trati s trolejbusovým vedením v ulici Podvesná XVII vyřešena podjezdem pod tratí. Zrušena bude stávající křižovatka I/49 s přejezdem trati v městské části Prštné a mimo ni bude vybudován nadjezd. Kritickým místem je křížení kolejí a silnice II/655 na třídě Osvobození v Otrokovicích, které je zatíženo silnou automobilovou dopravou a je zde i problematické křížení trolejbusů s železnicí. Pod touto křižovatkou bude vybudován železniční tunel.