Zdravotníci Vsetínské nemocnice poučili školáky o anorexii i bulimii

Zdravotníci Vsetínské nemocnice poučili školáky o anorexii i bulimii (Foto: Vsetínská nemocnice)Zdravotníci Vsetínské nemocnice poučili školáky o anorexii i bulimii (Foto: Vsetínská nemocnice)
Zdravotníci Vsetínské nemocnice poučili školáky o anorexii i bulimii (Foto: Vsetínská nemocnice)
Co se děje 6. 6. 2015 | Autor: Irena Frolová

VSETÍN - Sérii přednášek o zdravé výživě a poruchách příjmu potravy připravila Vsetínská nemocnice pro žáky sedmých, osmých a devátých tříd Základní školy Vsetín – Trávníky. Dozvěděli se o příznacích poruch příjmu potravy, zdravotních komplikacích, které mohou způsobovat, ale také o správném složení jídelníčku a o tom, co by v něm rozhodně nemělo chybět, serveru Zlin.cz to oznámila mluvčí nemocnice Lenka Plačková.

"Věková skupina od 12 do 25 let je nejohroženější, co se týká poruch příjmu potravy," uvedla nutriční terapeutka Vsetínské nemocnice Ivana Dvořáková.

Celkem se uskutečnilo osm přednášek, kterých se zúčastnilo na dvě stovky školáků. Společným jmenovatelem poruch příjmu potravy zpravidla bývá touha po zhubnutí a chorobný strach z tloušťky. Nejčastějšími poruchami jsou bulimie a mentální anorexie. Obecnými důsledky plynoucími z hladovění a omezení příjmu potravy je nízká váha, zimomřivost, nízký tlak, poruchy srdečního rytmu, osteoporóza, ztráta menstruace, snížení bazálního metabolismu, ledvinové kameny, selhání ledvin. "Z přejídání a následného zvracení hrozí poškození zubů, oteklé uzliny, podráždění jícnu a trávicí trubice, hrozí až protržení jícnu, minerálový rozvrat, protržení žaludku, žaludeční vředy, poruchy metabolismu, srdeční arytmie nebo poruchy střevní hybnosti," upřesnila nutriční terapeutka.

Prevencí jsou správné stravovací návyky, nejméně jedna hodina pohybové aktivity denně, podpora sebevědomí, brát sám sebe takový, jaký jsem, a snaha odolat tlaku médií. Při příznacích poruch příjmu potravy je důležité kontaktovat odborníka, při léčbě je nutná spolupráce psychologa a dalších specialistů. "Strava dospívajících by měla být pestrá, se zastoupením všech skupin potravinové pyramidy. Jíst by se mělo alespoň pětkrát denně v přiměřených dávkách, neměla by chybět ovoce a zelenina. Dospívající dívky by měly mít ve své stravě dostatek železa: dobrými zdroji jsou masa, játra, ryby, mořské plody, žloutky či hrách a petržel. V jídelníčku by měly být zařazeny dvě porce ryb týdně," dodala Dvořáková.

Mohlo by vás zajímat

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam