Na druhou stranu policisté zaznamenali pokles těžce zraněných při dopravních nehodách z 222 na 191, čili o 31 méně. S lehkým zraněním pak vyvázlo 1 301 účastníků, což je o 45 více, než v roce 2014.
Oproti roku 2014 stoupl počet řidičů, kteří byli v době dopravní nehody pod vlivem alkoholu nebo drog. Pod vlivem alkoholu usedlo za volant a mělo dopravní nehodu 406 šoférů, což je nárůst o 12, a pod vlivem drog 18 řidičů, tedy o šest více než v předloňském roce.
Z celkového počtu usmrcených osob bylo v loňském roce osm řidičů osobních vozidel, šest spolucestujících, dva řidiči nákladních vozidel, tři motocyklisté, 15 chodců a sedm cyklistů.
„Nejvíce dopravních nehod evidujeme na místních komunikacích, a to 1 396. Hned na druhé místo se řadí silnice I. třídy s počtem 827 nehod. Co se týká následků, tak nejhorší byly právě na silnicích I. třídy, kde při nehodách zemřelo 12 lidí, 53 se těžce zranilo a 439 bylo zraněno lehce,“ upřesnila Javorková.
Nejčastější příčinou dopravních nehod ve Zlínském kraji v loňském roce byl ve 2 040 případech nesprávný způsob jízdy (například nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepozornost). Častou příčinou pak byla rychlost (522 případů) a 439 dopravních nehod způsobili řidiči nedáním přednosti v jízdě.
Mezi nejzranitelnější účastníky dopravních nehod patří bezesporu chodci a také cyklisté. V loňském roce šetřili policisté v rámci kraje 184 nehod s účastí chodců, což je o 21 více, než v roce 2014. Při nehodách 15 chodců zemřelo, 39 se těžce zranilo a 115 chodců vyvázlo s lehkým zraněním.
Ze 184 dopravních nehod s účastí chodců, chodci 45 kolizí sami zavinili. Celkem 70 nehod se stalo na přechodu pro chodce. Co se týká věku chodců, tak nejvíce se na nehodách podíleli lidé ve věku 60 až 70 let (31 nehod), pak následuje věková skupina 20 až 30 let (30 nehod), stejný počet nehod evidují policisté i u chodců ve věku 50 až 60 let. Naopak nejméně se na kolizích podíleli mladí lidé ve věku 15 až 20 let (pět nehod).
„Z hlediska času evidujeme nejvíce nehod s chodci mezi 14. až 16. hodinou (31 nehod), dalších 26 nehod se stalo mezi 16. až 18. hodinou a 25 kolizí mezi osmou až desátou hodinou ranní,“ dodala Javorková.
Z krajských statistik dopravních nehod s účastí chodců také vyplývá, že 89 procent nehod se stalo za dobrých světelných podmínek – tedy ve dne nebo v noci pod veřejným osvětlením. Pouze v 11 procentech došlo k nehodám v noci bez veřejného osvětlení, ovšem zemřela při nich téměř polovina všech usmrcených chodců (47 procent).
Při loňských nehodách zemřelo také sedm cyklistů, 48 se těžce zranilo a 238 lehce. „Na skupinu chodců a cyklistů se budeme v letošním roce opět zaměřovat i na poli prevence. Budou se konat preventivní akce zaměřené na viditelnost s rozdáváním reflexních prvků s upozorněním, že být vidět je pro bezpečnost velmi důležité,“ uzavřela policejní mluvčí.