Asistenti působí ve třídách nebo studijních skupinách, ve kterých žák nebo více žáků mají speciální vzdělávací potřeby. „Znamená to, že žák k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje podpůrná opatření,“ objasnil Vandík.
K náplni práce asistenta pedagoga patří zejména spolupráce s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je to pomoc při komunikaci mezi učiteli a žákem i jeho zákonnými zástupci, ale i při přípravě žáka na výuku a pomoc při jeho sebeobsluze a pohybu během vyučování. „Předpokládaný objem finančních prostředků, které budou v letošním školním roce školám na platy asistentů poskytnuty, dosáhne 100 milionů korun. Připočítáme-li k tomu i zákonné odvody, dostaneme se k sumě 136 milionů,“ informoval krajský radní pro školství Petr Gazdík.
Jestli žák potřebuje asistenta, rozhoduje školské poradenské zařízení jako pedagogicko-psychologická poradna nebo speciální pedagogické centrum. Posuzují speciální vzdělávací potřeby žáka a v případě potřeby přidělení asistenta doporučí. „Na základě tohoto doporučení a žádosti vystaví krajský úřad škole souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga a poskytne škole příspěvek,“ dodal Vandík.
Školy zaměstnávají asistenty pedagoga jako pedagogické pracovníky, proto musejí mít asistenti vzdělání podle zákona o pedagogických pracovnících, které se odvíjí podle druhu vykonávané činnosti. Požadované vzdělání se tedy liší a začíná na požadavku základního vzdělání doplněného o kurz pro asistenty pedagoga v případě pomocných výchovných prací ve školní družině až po požadavek na vysokoškolské vzdělání pedagogického směru pro přímou pedagogickou práci ve třídě.