Zlínský dopravní podnik evropské normy neobchází

Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Co se děje 21. 10. 2017 | Autor: Irena Frolová

ZLÍN - Jak informoval v minulých dnech server iDnes, někteří provozovatelé kamionové dopravy údajně našli způsob, jak obejít přísné normy Euro 5 a Euro 6 a ušetřit v nákladních automobilech s naftovými motory náklady na přidávání kapaliny adblue. V autobusech MHD však podobné postupy nepřicházejí v úvahu, serveru Zlin.cz to řekl mluvčí dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) Vojtěch Cekota.

"O možnosti obcházení evropských norem, které vedly automobilky k zavedení kapaliny adblue při čištění výfukových plynů naftových motorů, jsme se dozvěděli z médií. U nás samozřejmě nic takového nepřichází v úvahu," podotkl vedoucí údržby vozidel DSZO Antonín Červenka. Adblue je čistý roztok močoviny v demineralizované vodě, který pomáhá se snižováním obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.

Čištění výfukových plynů naftových motorů s využitím přídavné kapaliny adblue se u zlínského dopravního podniku týká šesti autobusů a deseti trolejbusů s dieselagregátem. Tato vozidla jsou kromě nádrže na naftu vybavena ještě zvláštní nádrží na adblue. Při provozu motoru u autobusů v městské dopravě se spotřebuje průměrně 40 litrů nafty na 100 kilometrů a k tomu ještě asi tři litry adblue. "Samozřejmě, že to zvyšuje náklady na provoz. Litr adblue nakupujeme za necelých šest korun za litr. Museli jsme pro zásobu adblue také pořídit zvláštní nádrž o objemu tisíc litrů a výdejní stojan. Veřejnost za to dostává čistší provoz autobusů, méně škodlivých látek vypouštěných do ovzduší," uvedl Červenka.

Ekologie hraje při provozování městské hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích důležitou roli od samého počátku v roce 1944. "Tehdy se město a firma Baťa rozhodly pro elektrickou trakci, což znamená zcela bezemisní provoz v ulicích. Tento trend si udržujeme až do současnosti, kdy největší podíl přepravních výkonů zabezpečujeme trolejbusy. Náležitou pozornost však věnujeme i doplňkové autobusové dopravě s důrazem na snižování množství emisí. Když se objevila technologie čištění výfukových plynů s použití adblue, samozřejmě se s nákupem nových vozidel dostala i k nám. Vytvořili jsme podmínky, aby byla plně funkční," dodal ředitel DSZO Josef Kocháň.

Podle médií stačí kamionům k odpojení systému čištění výfukových plynů s využitím adblue malá krabička z internetu za 80 eur. Předpokládá se, že této "úspory" využívá významné procento kamionů, které jezdí z východu do západní Evropy. Kromě negativního dopadu na životní prostředí to rovněž vytváří nerovné konkurenční podmínky mezi dopravci.

 

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam