Odborníci diskutovali ve Zlíně o možnostech zatraktivnění výuky matematiky

ZLÍN – O možnostech zatraktivnění výuky matematiky na druhém stupni základních škol a na středních školách debatovalo přes sto odborníků, učitelů a dalších zájemců na konferenci ve Zlíně. Zvláštní aktivity mají zlepšit zájem dětí o matematiku, sdělila serveru Zlin.cz Helena Mráčková z tiskového odboru krajského úřadu.

Konference pro rozvoj matematické gramotnosti škol Zlínského kraje je součástí Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje financovaného z Evropské unie. O aktivitách, které mají potenciál výuku zlepšit, přednášeli vedoucí katedry matematiky Masarykovy univerzity Brno Eduard Fuchs, vedoucí oddělení pro matematické, přírodovědné a digitální vzdělávání Národního ústavu pro vzdělávání Eva Zelendová nebo Zuzana Pátíková, odborná asistentka matematického ústavu Univerzity Tomáše Bati. O hodnocení matematické gramotnosti a přístupu České školní inspekce k této problematice hovořily Eva Řídká a Dana Tomandlová ze společnosti CERMAT.

Podle Fuchse není pravda, že výuka matematiky vyžaduje revoluční změnu. „ Je však rozumné využít možnosti evropských peněz ke vzdělávání učitelů a k zavádění nových kreativních forem do vyučování tohoto předmětu,“ řekl Fuchs.

Učitelem matematiky je původní profesí i krajský radní Petr Gazdík, který má na starosti školství. „Matematika bývá někdy považována za strašáka, a přitom je to obor, který se týká všech oblastí života. Navíc rozvíjí logiku a také tolik potřebné umění zodpovědně hospodařit, což potřebujeme nejen při sestavování státního či krajského rozpočtu, ale třeba i při rozmýšlení, co si rodina může dovolit pořídit, aniž se zbytečně zadluží,“ řekl Gazdík, který však na konferenci nebyl kvůli poradě k přípravě krajského rozpočtu.

Za inspirativní považoval akci učitel matematiky brodského gymnázia Radim Kopunec. „Předvedli nám, jak dětem připodobnit konkrétní matematické příklady k situacím běžného života. Někteří žáci mají k přírodovědným předmětům předem jakousi nechuť, ale tak, jak se musí ve škole poprat s vyluštěním nějakého zapeklitého příkladu, tak se budou v životě muset také vyrovnat s řešením různých složitých situací. Matematika je v tomto směru dobrý trénink,“ řekl Kopunec. Zaujaly ho například kreativní metody. „Je to například využití komiksů pro vymýšlení různých matematických úloh nebo uplatnění matematických dovedností v jiných předmětech, jako třeba v dějepisu při řazení historických událostí na časové ose,“ dodal Kopunec.

Za přínosnou označil konferenci i Marián Greš, pedagog volného času z Domu dětí a mládeže Astra Zlín. „Byla řeč o využití matematiky v různých zájmových kroužcích a její aplikaci do náročnějších digitálních her rozvíjejících matematické myšlení a představivost. To se mi jeví jako vhodná cesta a je dobře, že se tímto odborníci zabývají,“ řekl Greš.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x