Semafory v Prštném. Pomoc nebo pro zlost?

ZLÍN – Měla odlehčit místním obyvatelům. Místo toho se křižovatka ve zlínské části Prštné stala jednou z nejkomplikovanějších křižovatek v centru Zlína. Ulevit od její vytíženosti a kolonám by měla takzvaná Prštenská příčka, díky níž by se semafor, který je na hlavním tahu, zrušil.

Když před třemi lety vybudovala zlínská radnice v křižovatce ulic Nábřeží a Přímá semafor, místní obyvatelé zajásali. „Dříve jsme měli velké problémy se z Prštného vůbec dostat na hlavní tah. Takže pro nás místní tu pozitivum určitě je,“ reagovala obyvatelka této městské části Petra Avramidu.

Jenomže tento semafor se velice rychle stal terčem kritiky ostatních řidičů. Díky němu totiž na hlavním tahu ve městě vznikají obrovské kolony. V dopravních špičkách jsou doslova ucpaná ulice Přímá, Nábřeží, která vede zadem kolem bývalého svitovského areálu, ale také třída Tomáše Bati, a to mnohdy až po Louky. A ani zbudované přechody pro chodce nejsou až tak bezpečné. „Už mě tu málem několikrát srazilo auto, protože si řidič neuvědomil, že i my máme zelenou. Každý se snaží hned co nejrychleji vyrazit, aby se kolona pohnula, ale někdy je to tu o nervy,“ upozornila další obyvatelka místní části Prštné Marie P.

Na hlavním tahu zase auta běžně zůstávají stát jak uprostřed křižovatky, tak i na železničním přejezdu. „Teď přes léto se to dá, ale jinak je to tu opravdu hrozné, a hlavně hodně nebezpečné. Už několikrát se mi stalo, že jsem musel objíždět auto, které zůstalo stát uprostřed křižovatky, a o kamionu ani nemluvě,“ potvrdil Milan Bernátek ze Zlína. A křižovatku už několikrát rozebírali i lidé na facebookové stránce Co mě štve ve Zlíně.

Zlínská policie připouští, že tento úsek ve Zlíně je problematický a přináší řadu komplikací. Nicméně za velkou část komplikací mohou především sami řidiči. „Řidič vůbec nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, tak aby byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Stejně tak nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním,“ upozornil mluvčí krajské policie Petr Jaroš.

Pracovníci odboru dopravy zlínské radnice už i prý několikrát měnili frekvenci semaforů. „Nastavení intervalu se průběžně vyhodnocuje a v rámci možnosti interval upravuje. Nicméně však za daných podmínek nelze komplexně změnit interval signalizace od ulice Přímá, protože tímto krokem bychom se znovu dostali na stav, který byl před instalací tohoto zařízení. Jeho zřízení si navíc podnítili sami obyvatelé části Prštné,“ vysvětloval mluvčí zlínské radnice Zdeněk Dvořák.

Řešení by však už na světě bylo. Tím je realizace Prštenské příčky. V reálu to bude vypadat tak, že na hlavní trase ze Zlína i do něj přibydou dva stoupající pruhy na estakádu a dva klesající z ní. V jednom směru vyústí u budovy magistrátu na ulici L. Váchy a ve druhém bude sjezd u průmyslového areálu, kde se napojí na původní silnici. Tím bude možné odstranit hlavní semafor v křižovatce. Přímá ulice se tak nakonec stane slepou a pod hlavním tahem vznikne podchod. „To, kdy se s její výstavbou začne, však závisí na realizaci projektu „Elektrizace a modernizace železniční tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice“, který je v plánu na rok 2020. Financování části úseku Prštenské příčky bude zajišťovat statutární město Zlín, hlavní část bude financovaná přes společnost SŽDC státem. Možné dotační předpoklady jsou průběžně ověřovány, zatím neexistuje výzva, pro kterou by tato stavba podmínkami plně vyhovovala,“ doplnil ještě mluvčí zlínské radnice Zdeněk Dvořák.

 

 

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x