MHD využívá čím dál více lidí

Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Co se děje 17. 1. 2019 | Autor: Irena Frolová

ZLÍN - Už třetím rokem za sebou zaznamenala Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) mírný nárůst počtu přepravených osob. Ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí bylo v roce 2018 přepraveno v MHD 32,288 milionu cestujících, což je o 629 tisíc přepravených osob víc než v roce 2017, serveru Zlin.cz to řekl mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Přibývá především těch, kteří cestují s výraznou slevou proti běžnému jízdnému.

Počty přepravených osob se zjišťují podle jednotné celostátní metodiky Sdružení dopravních podniků ČR. Pro DSZO z ní vyplývá, že se trolejbusy a autobusy ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí přepravily během uplynulého roku 32,288 milionu osob. V roce 2017 to bylo 31,569 milionu cestujících a o rok předtím 31,489 milionu osob.

Z podrobnějších rozborů vyplývá, že se s časem mění struktura cestujících v MHD. Podle druhů prodaných jízdenek je patrný nárůst počtu cestujících seniorů nad 70 let věku. Tento segment cestující veřejnosti se zvětšuje v průměru asi o tři procenta ročně. V MHD se zvyšuje počet cestujících seniorů a invalidů – tedy cestujících uplatňujících nárok na výraznou slevu na jízdném nebo s nárokem na bezplatnou přepravu. Rostoucí oblibě se těší tzv. seniorpasy, které osobám starším 70 let umožňují za 330 korun na rok neomezené cestování v MHD již bez nutnosti pořizování dalších jízdenek.

„Růst počtu cestujících v MHD vítáme. Pro udržitelný život v naší aglomeraci je určitě prospěšné, když se lidé svezou z místa na místo hromadnou dopravou a nezahlcují přetíženou komunikační síť a omezené parkovací plochy dalšími osobními automobily," poznamenal ředitel DSZO Josef Kocháň a dodal: „Seniorů, kterých mezi cestujícími nejvíc přibývá, si vážíme. Zvláště pro ně jsou důležitá moderní nízkopodlažní vozidla, která na linky MHD nasazujeme. Byli bychom však rádi, kdyby nám ve větší míře přibývalo i osob v produktivním věku."

DSZO zaznamenává také zvyšující se podíl časových jízdenek. Cestující si méně kupují jízdenky pro jednotlivou jízdu a více využívají měsíčních, čtvrtletních nebo pololetních časových kuponů. Pro cestující je to finančně jednoznačně výhodnější. Na podzim uplynulého roku se DSZO zaznamenala i značný zájem o nový druh jízdného, juniorpas, pro žáky navštěvující základní školy. Juniorpas jim umožňuje rovněž jenom za 330 korun cestovat od září do srpna v MHD neomezeně.

„Pokud se bude zájem o naše služby zvyšovat, jsme schopni přizpůsobovat tomu i přepravní kapacitu a počty spojů. Lidé určitě nemusí mít strach, že by se do našich trolejbusů a autobusů při větší oblibě a širším využívání MHD nevešli," ujistil ředitel DSZO.

 

Mohlo by vás zajímat

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam