Vitamín A – abychom dobře viděli…

Při popisování vitamínů budu používat mnohé citace z odborných publikací. Chci, abyste sami, podle některých příznaků poznali, že některý vitamín chybí, nebo že jej máte moc a také věděli, ve kterých potravinách se nachází.

Vitamin A zahrnuje retinol, retinal a kys. retinovou. Vytváří se v organismu z β-karotenu a některých jiných karotenoidů. Karoten se transportuje do jater, kde se metabolizuje na vitamin A a ukládá do zásob. K mobilizaci vitaminu A je nutný zinek. Vitamin A je potřebný pro stabilizaci membrán, dozrávání a diferenciaci epitelů (buňky s malým množstvím mezibuněčné hmoty), integritu kůže a sliznic, podporu imunitních reakcí, tvorbu hlenu, metabolismus kostí a zubů.

Vitamin A jako takový je pouze v živočišných potravinách. Nejbohatším zdrojem jsou játra, relativně málo je ho v žloutcích, tucích a mase. Zdrojem beta karotenu je zelená, červená či oranžová zelenina a ovoce. Nedostatek vitamínu A je v našich zeměpisných šířkách při běžných stravovacích zvyklostech řídký. Nedostatek se projevuje první ve špatném vidění tzv. šerosleposti. Pokud se šeroslepost neléčí, následuje hrubnutí a vysychání spojivek, které vedou k nezvratné změně, změknutí rohovky. Pokud je problém s viděním, vždy urychleně vyhledat odborného lékaře. Stejně tak předávkování nám při běžné stravě nehrozí. Pozor by si měly dát ženy, které používají masti s retinoidy. Matkám léčeným mastmi se mohou narodit poškozené děti i 2 roky po ukončení léčby. Jen pro zajímavost, k smrtelným otravám vitamínem A došlo v minulosti u polárníků, kteří lovili polární zvířata, jako medvědy, vlky a jedli jejich játra.

Hlavně nezapomínejte na pitný režim, pít vodu. Několik z Vás to zkusilo a jsou nadmíru spokojeni. Vždyť vás to nic nestojí vypít denně 2 litry vody.

Zdraví Vás bylinkář Standa.

--> --> --> --> -->