Vážení spoluobčané,
jak jsme Vás již informovali, od prosince příštího roku výrazně posílíme autobusové spoje ve Zlínském kraji. Chceme totiž dosáhnout toho, aby byl systém veřejné dopravy natolik atraktivní, že ho budou využívat i řidiči osobních automobilů, a nikoli pouze ti, kteří nemají jinou možnost dopravy, tedy například školní mládež. Toto posílení je obsaženo v zadávací dokumentaci k veřejné zakázce na poskytovatele veřejné dopravy, kterou jsme vyhlásili v září, a v současné době již běží lhůta pro podávání nabídek.
Oproti původní zadávací dokumentaci, kterou připravilo ještě minulé vedení kraje, jsme navýšili počet kilometrů objednávaných krajem z 20,535 milionu kilometrů za rok na 24,915 milionu, tedy o více než 20 %. Současně jsme však přistoupili také k efektivnějšímu nastavení oběhu autobusů. Navýšený výkon bude zajišťovat 344 autobusů, což je dokonce o 12 méně než původně plánovaný počet. Tím dosáhneme provozních úspor v řádech desítek milionů korun.
Kromě toho budou hlavními přínosy nového konceptu také rychlost a pravidelnost spojení, moderní vozový park o průměrném stáří maximálně 6 let a díky plánovanému zavedení jednotného tarifu Integrovaného dopravního systému Zlínského kraje také příznivá cena jízdného, možnost použití jednoho přestupního jízdního dokladu pro autobus i vlak bez zvýšení ceny a garantované návaznosti mezi jednotlivými druhy dopravy.
Nový koncept regionální autobusové dopravy jsme připravili ve spolupráci s odbornou firmou Transport Advisory. V navržených jízdních řádech jsme posílili nabídku spojů zejména pro zajištění třísměnného provozu průmyslových zón a významných zaměstnavatelů v regionu, doplnili jsme víkendová a mimošpičková spojení a efektivněji jsme rozložili časové polohy jednotlivých spojů. Z důvodu rostoucí ceny pohonných hmot pro nás přitom byla zásadní optimalizace struktury vozového parku, tak aby na nevytížené spoje nebyly nasazovány velké autobusy.
Návrhy nových jízdních řádů jsme projednali s obcemi. Vyhověli jsme přitom většině jejich požadavků. Šlo zejména o časové úpravy spojů k zajištění přepravy do škol a zaměstnání a k zajištění přestupních vazeb. Do zadávací dokumentace byly začleněny také linky městské autobusové dopravy v Uherském Brodě, Holešově a Rožnově pod Radhoštěm. Tyto linky mají charakter městské hromadné dopravy, ale nejsou provozovány městy.
Nezapomínáme však ani na železnici, protože chceme, aby právě ta v budoucnu tvořila páteř veřejné dopravy ve Zlínském kraji. Usilujeme zejména o zkvalitnění nabídky a posilování přepravních špiček ve směrech silné dojížďky, například Kroměříž–Zlín, Zlín–Přerov, Zlín–Uherské Hradiště–Veselí nad Moravou, Valašské Meziříčí–Vsetín apod. Novou koncepci připravujeme tak, aby železniční přepravu v kraji bylo možno provozovat se stávajícím počtem vozidel, či pouze s jejich minimálním nárůstem, tedy aby veškerý nárůst dopravního výkonu proběhl díky zvyšování produktivity vozidel a personálu. Poptáváme přitom takové parametry vozidel, týkající se například klimatizace nebo nízkopodlažnosti, aby byla regionální železniční doprava pro cestující přitažlivá.
Koncem roku 2019 nám vyprší smlouvy na provozování krajských železničních tratí s Českými drahami. Vážný zájem uzavřít smlouvu o provozování regionální drážní dopravy na území našeho kraje pro následující období projevili kromě Českých drah další tři dopravci. V diskuzi s nimi v současné době upřesňujeme systémy odbavení, variantní nabídky kolejových vozidel či detaily staničního servisu. Ještě do konce letošního roku bychom chtěli mít vybraného dopravce, který zahájí provoz od nového jízdního řádu 2019/2020.
Přeji Vám hezký začátek podzimu a hodně šťastných kilometrů na cestách.
Ing. Pavel Botek
náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu