Petr Kubíček: Jdeme vlastní cestou, pomáháme klientům a Průmysl 4.0 moc neřešíme

ZLÍNSKÝ KRAJ - První, co po příchodu do práce udělá, je, že vezme do ruky iPad. Ze skladu objedná vše, co potřebuje k hladkému průběhu práce, dalším klikem potvrdí zahájení činnosti. A pokud má nějaký problém, načte si výrobní dokumentaci přímo na displej. V dalších záložkách pak vidí, v jakém stavu má jednotlivé výrobní činnosti či kolik si zatím vydělal. I tak může vypadat běžný pracovní den dělníka v továrně. Tedy pokud má firma řešení Digitized Manufacturing od firmy B2A.

Společnost vznikla v roce 2014 ve Zlíně. „Snažíme se digitalizací procesů usnadnit zaměstnancům práci a firmám zvýšit výkon a efektivitu,“ říká CEO společnosti Petr Kubíček. Pokud ale přijde řeč na stále populárnější koncept Průmysl 4.0, lidem z B2A zacukají koutky úst. Zapomeňte na Průmysl 4.0. Naše nástroje v praxi opravdu fungují. Toto tvrzení je na hlavní stránce vašeho webu.

Můžete to trochu rozvinout?

Vždy jsme přinášeli a přinášíme vlastní řešení postavené na našem softwaru propojeném s osvědčenými informačními systémy, které přináší firmám přidanou hodnotu. To, že spadáme pod oblast činností, pro kterou je módní používat označení Průmysl 4.0, jsme se dozvěděli až později. Naštěstí. Takže jsme nevěděli, jak je to „složité“. Že to v praxi moc nejde nebo to dokonce vůbec nefunguje. I teď, po letech, si pořád jdeme svou vlastní cestou a na „škatulkování“ moc nedáme.

Jak v praxi vypadá implementace vašich řešení?

Není to o tom, že přijdeme, moudře pokýváme hlavami, nainstalujeme software a klienta čekají světlé zítřky. Je to relativně dlouhodobý proces plný interakcí. Jde vlastně o dlouhodobý partnerský vztah. My musíme na míru konfigurovat naše částečně standardizované řešení, klient zase zlepšit vlastní procesy, odstranit chyby či nedokonalosti. Postupně vše společně odlaďujeme, rozšiřujeme a hledáme další možnosti. Rychlost, s jakou jsme schopni vše rozjet, se do značné míry odvíjí také od stavu formalizace procesů u klienta a připravenosti jeho informačního systému. Důležité je například to, jak zákazník plánuje a organizuje výrobu a do jaké míry pracuje u jednotlivých výrobních procesů s relevantními daty. Je toho moc, co je potřeba vyladit. Z uvedeného lze pak snadno odvodit, že tam, kde vše jede tak nějak samospádem, kde procesy neřeší, není co digitalizovat. V takovém případě s tím nic neuděláme.

Vaše aplikace jsou vyvíjeny výhradně pro platformu iOS . Proč tomu tak je?

Stabilita systému, výkon, integrita, efektivita vývoje. Děláme to pro jednu platformu, takže víme, že to bude 100procentně a shodně fungovat na všech Apple tabletech, a to i těch o generaci starších. Fanaticky a za každou cenu netvrdíme, že iOS zařízení jsou lepší volbou než Android – umíme se oprostit od emocí, takže pro nás je to vlastně pořád jen koncové zařízení. Pravdou však zůstává, že pokud bychom chtěli stejného chování, výkonu a stability dosáhnout v prostředí Android, museli bychom našim zákazníkům dát podmínku, že všechna koncová zařízení musejí být od jednoho výrobce, v rámci jedné modelové řady a ideálně používat jednu a tu samou verzi Androidu. A to úplně smysl nedává…

Jak vypadá váš typický klient?

Takový, který optimalizaci a racionalizaci postupů řeší už teď a chce se posunout dál. Ten, koho zajímá, jak se dá při zachování současných kapacit zvýšit objem výroby. Firma, která hledá cesty jak zvýšit svou konkurenceschopnost v dlouhodobém výhledu. Pokud jde o naše portfolio, pak 70 procent tvoří výrobní firmy. Dá se říci, že v této oblasti jsme se stali specialisty na dodavatele pro letecký průmysl. Ale to je logické – právě zde je kladen obrovský důraz na standardizaci výrobních postupů, řízení kvality a ruku v ruce s tím i se zpětnou doložitelností dodržení všech požadovaných operací. Zhruba 20 procent klientů je pak z oblasti dopravy. A to jak železniční, tak i letecké.

V jakých dalších oblastech přináší koncept „digitalizované továrny“ výhody?

Přetlak zakázek a nedostatek kapacit. To je situace důvěrně známá značné části výrobních firem. Firmy prostřednictvím našeho řešení sbírají data v reálném čase a mají zcela jiný přehled o své výrobě. Mohou odbourat neefektivní činnosti a věnovat se těm, na kterých vydělávají. Pomáháme jim také lépe evidovat a řídit procesy kontroly kvality. Zajímavým a následným efektem, který jsme díky našim zákazníkům objevili až nedávno, je podstatně snazší transfer know-how při využívání  externích kapacit. Díky internetu na iPady v reálném čase můžeme posílat výrobní postupy, výkresovou dokumentaci a paralelně ze vzdálených pracovišť sbírat důležitá data. To zákazníkům vlastně otevírá cestu k dodržení stejného výrobního procesu a standardů kvality bez závislosti na konkrétním místě produkce.

Jak jste na tom s digitalizací vy jako firma?

Naši klienti jsou pro nás inspirací. Umíme si hodnotit postup vlastní práce, víme, v jaké fázi máme konkrétní zakázky, kolik času na ní reálně musíme ještě odvést, abychom doručili zákazníkovi to, co jsme mu slíbili. Můžeme tak lépe plánovat, jsme efektivnější. Takto se snažíme fungovat od začátku loňského roku, při cca stejných kapacitách jsme obratově meziročně narostli o 110 procent. Ostatně inspirace z výrobního prostředí na office činnosti je taky směr, který prostřednictvím řešení pro digitalizovanou kancelář klientům nabízíme. V tomto oboru vidíme také velkou příležitost.

Já chci taky ten tablet

Pojmy jako moderní technologie a digitalizace procesů už dávno neznějí jako zaručený recept na kopřivku těch, kterých se to týká. Nicméně, platí to i o prostředí výrobních firem? Jak na iPad reaguje třeba svářeč či obsluha lisu? „Musíte splnit dvě zásadní podmínky – vše musí být uživatelsky jednoduché, maximálně intuitivní a zároveň přinášet přidanou hodnotu i tomu konkrétnímu pracovníkovi. Musíte tam prostě dostat motivační prvek,“ říká Petr Kubíček. O uživatelské přívětivosti už se vzhledem k dnešnímu rozšíření chytrých telefonů v populaci nemusí moc polemizovat – vše je lokalizováno do češtiny, názvosloví odpovídá prostředí konkrétní firmy, stejně tak i postupy. Žádný šok se tedy nekoná. „U jednoho klienta jsme zkušebně vybavili tablety jako koncovými zařízeními dvě skupiny. V jedné byli již znalí uživatelé smart technologií, v té druhé naopak ti, pro které šlo v podstatě o novinku. Po pár dnech z obou táborů zaznívalo stejné hodnocení – je to jednoduché,“ popisuje konkrétní příklad Petr Kubíček. A motivační prvek? Proč chodit okolo. Více peněz potěší každého. Součástí B2A řešení je jako funkce aplikace pro pracoviště i položka Konto pracovníka. „V reálném čase uživatel vidí, kolik si už ten den, týden či měsíc vydělal, a to v závislosti na množství jím odvedené práce. Může se také podívat, kolik má rozdělaných věcí a kde by měl zabrat. Učí se tak vyšší efektivitě, za kterou dostane také více zaplaceno,“ vysvětluje Petr Kubíček a přidává další konkrétní příklad: „U dalšího klienta zavedli naši aplikaci na iPadech na zkoušku u sedmi zaměstnanců, říkali jim sedm statečných. Vzápětí začali za svými nadřízenými chodit další výrobní mechanici s jasným požadavkem – taky chceme tablet, ať máme všechny informace přehledně u sebe a nemusíme zbůhdarma chodit po dílně. Chceme se raději soustředit na naši práci a více si vydělat,“ uzavírá.

Příklad z praxe

Ray Service, a.s., je česká výrobně obchodní společnost poskytující komplexní řešení v oblasti výroby kabelových svazků a dalších elektromechanických komponent. Mezi klienty společnosti patří zákazníci jako Airbus, Boeing nebo ŠKODA Motorsport. „Rostoucí poptávka po službách naší společnosti a zvyšující se variabilita výroby nás nasměrovaly ke zvýšení míry digitalizace výrobních a plánovacích procesů.Rozhodli jsme se eliminovat množství papíru, který nese informace o výrobních postupech, celkově optimalizovat proces kapacitního plánování a evidovat informace o kontrole kvality v reálném čase,“ říkají o své motivaci pro změnu zástupci firmy.

Výchozí stav

V Ray Service byly pečlivě evidovány časy zahájení a ukončení výrobních operací prostřednictvím obvyklých terminálů pro čtení čárových kódů. Neustále rostoucí počet výrobních mechaniků a velmi podrobně strukturované technologické postupy s sebou nesly nemalou časovou režii na samotnou evidenci výrobních operací. Nabízel se prostor tento neefektivní čas eliminovat. Oblastí, která velmi úzce souvisí s výrobou, je samotné plánování výrobních kapacit. S rostoucím počtem mechaniků a zakázek začal být dosavadní systém plánování výroby nedostačující, protože neúměrně rostly časové nároky na veškerou související agendu. Samostatnou kapitolou, která má ale jednoznačnou návaznost na evidenci výrobních operací, pak byla evidence kontroly kvality. V této oblasti se rovněž nabízelo provést procesní úpravy, a to zejména v otázce vytváření záznamů o kontrole v reálném čase a s přímou návazností na jednotlivá pracoviště.

B2A řešení

Ve společnosti bylo postupně implementováno několik aplikací ekosystému B2A Digitized  Manufacturing. Aplikace pro pracoviště přinesla eliminaci papíru s technologickými postupy a zcela změnila proces evidence výrobních operací. Každý pracovník ve výrobě je vybaven tabletem, přes který eviduje jednotlivá započetí a odpis výrobních operací. Velmi komfortně je možno evidovat i jakýkoli prostoj ve výrobní činnosti. Samozřejmostí je zobrazení výrobní dokumentace, použitého nářadí a nahlédnutí do svého pracovního výkazu. Aplikace pro plánování výroby poskytuje náhled do výrobních kapacit. Díky možnosti nastavení parametrů každé jednotlivé směny reflektuje kapacitní plán aktuální možnosti výroby a porovnává je s doposud provedenými odpisy práce. Aplikace pro kontrolora pak řeší kompletní evidenci kontroly kvality včetně fotodokumentace a statistických výstupů.