Jak společnost vznikla a jaké je její dnešní postavení na trhu?
Nejprve jsme vznikli jako oddělení BOZP a PO ve společnosti zabývající se ochranou a tvorbou životního prostředí. Následně po prodeji části firmy v roce 2013 se oddělení BOZP a PO přetransformovalo v samostatnou společnost Arrano Group s.r.o. Listopad roku 2017 se stal zatím posledním, zato nejvýznamnějším milníkem v historii společnosti. K tomuto datu jsme se stali jednou ze společností významné skupiny SUDOP GROUP. Aktuálně máme celkem 20 expertních pracovníků, a to především interních zaměstnanců v rámci čtyř poboček v ČR: Plzeň, Brno, Olomouc a Ostrava.
Jaké služby nabízíte?
Prioritně se společnost zaměřovala na činnost koordinátora BOZP na staveništi, kterou provádí již od vzniku zákona č. 309/2006 Sb. a ukotvení této funkce do legislativy. Velmi brzy, již od roku 2006, jsme se stali Akreditovanou společností pro provádění zkoušek z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora BOZP a od roku 2007 tyto zkoušky poskytujeme i v oblasti prevence rizik. Postupně se začaly rozvíjet i služby v prevenci rizik a požární ochrany, zejména v prostředí stavebnictví a průmyslové výroby. Vzhledem k zaměření společnosti na dopravní stavby a související trhy jsme navázali spolupráci s významnýmizhotoviteli v této oblasti (např. EUROVIA CS, a.s., Swietelsky Rail CZ s.r.o. atd.). S rozvojem společnosti se rozšiřovalo i portfolio nabízených služeb. V současné době nabízíme široké spektrum produktů v oblasti bezpečnosti práce, požární ochrany, technického dozoru stavebníka, vzdělávání, ale i specializovaných dokumentací a posudků.
„Nejsme společnost, která chce za každou cenu urvat zakázku. Věříme, že tento přístup je krátkozraký.“
Je pravda, že se vám povedlo dostat i na zahraniční trh?
Ano a za to jsme velmi rádi. Zakázky na zahraničním trhu začínají být pro naši společnost velmi významné a ukazují se jako cesta vpřed. Zakázku v USA jsme prvotně získali díky českému zhotoviteli, který na tomto trhu působí. Výbornou spoluprací, zkušenostmi a především našimi lidmi kvalitně odvedenou prací jsme si vybudovali renomé, které nám umožňuje získávat další zahraniční zakázky. Nyní s hrdostí můžeme říct, že v zahraničí nepracujeme pouze v rámci supportu pro české firmy, ale i přímo pro zahraniční investory v rámci trhu EU i mimo něj. Příkladem může být naše současná práce pro zadavatele v Rakousku.
Je dneska těžké hledat ve vašem oboru kvalifikované zaměstnance?
Odjakživa jsme byli zvyklí spolupracovat s vysokými školami a jejími absolventy, které jsme si po škole sami vzdělávali a vychovávali v rámci pracovního procesu. Je to obdobné jako v jiných odvětvích a dlouhodobě se nám to vyplácí. O poznání horší je to u zahraničních zakázek, kde je potřeba mít jazykové znalosti a k tomu ještě dostatečnou kvalifikaci, manažerské dovednosti a zkušenosti v takové míře, aby byl investor spokojený. Přesto se dají schopní lidé najít, bohužel největší problém je dnes spíše chuť pracovat a dále se vzdělávat.
Připravujete nějaké novinky?
Novinek připravujeme více. V letošním roce jsme oživili konferenci, kterou jsme dříve pořádali s profesním sekupením Společná Vize o.s. a nyní jsme samostatně představili vlastní konferenci Bezpečně Spolu 2019, během které se snažíme sjednotit odborníky v naší profesi a sdílet znalosti a zkušenosti. Dále se snažíme udržet krok s neustálým progresem v oblasti digitalizace procesů vývojem vlastního software pro koordinátory BOZP na staveništi. Neustále děláme osvětu v činnosti koordinátora BOZP na staveništi, zejména v přípravné fázi, která vychází z legislativy a hrozí zde zákonné sankce, kdy bojujeme se správným pochopením této povinnosti. Letos bychom opět rádi obhájili prvenství v národní soutěži Profesionál Koordinátor BOZP.