„Dnes jde o komplexní ucelenou disciplínu v oboru dopravních staveb a jen samotný fakt, že firmy, které mohou tyto práce provádět, musí mít platnou certifikaci ISO 9001:2016, o něčem svědčí. Stejně jako celý obor dopravních staveb, tak i provádění vodorovného dopravního značení se vyznačuje rychlým tempem inovací. Na evropské úrovni se typicky jedná například o prudký nárůst využívání vodou ředitelných barev, jejichž hlavní přidanou hodnotou je šetrný přístup k životnímu prostředí,“ vysvětluje Ing. Radek Hanačík s tím, že klasické rozpouštědlové barvy obsahují přibližně 25 % těkavých látek, které se po aplikaci uvolňují do okolního prostředí. Naproti tomu vodou ředitelné těchto substancí obsahují pouze něco okolo 1 %.
Například ve Francii byly ještě před 10 lety tyto ekologické barvy používány u zhruba 10 % staveb. Dnes se tam již, stejně jako v celé západní Evropě, rozpouštědlové barvy nepoužívají vůbec.
V České republice je situace přesně opačná, ekologické barvy se zatím neprosadily. „Vše je o celkové osvětě, informovanosti společnosti a samozřejmě hodně záleží také na přístupu investorů, kteří v konečném důsledku rozhodují o použitých materiálech,“ konstatuje Ing. Radek Hanačík.
Dalším výrazným trendem je využívání strukturálního vodorovného dopravního značení. „Jde o plastové materiály, které mají povrchovou strukturu a jejich bezpečnostní přínos má podobu zvukového efektu a vibračního účinku při najetí vozidlem. Bezpečnost se tak výrazně zvyšuje zejména na dálnicích a silnících I. třídy,“ říká Ing. Radek Hanačík. Své opodstatnění ale mají i na jiných místech. Například přechody pro chodce provedené touto technologií znatelně méně kloužou, než je tomu u standardního hladkého značení, a lze tak předejít mnoha krizovým situacím.
„Značení plastem je sice zhruba trojnásobně dražší než za použití barev, ale kromě zvýšené bezpečnosti provozu tato technologie přináší mnohem delší životnost, s čímž jde ruku v ruce i delší záruka. Takže pozitiva jednoznačně převažují,“ dodává odborník.