E-shopy se minulý rok podílely na českém maloobchodě již 11,4 %. Zlínská firma TESCOMA zaznamenala dokonce 20% podíl svého online prodeje na maloobchodním obratu firmy v Česku. „Tato čísla jsou důsledkem přirozeného vývoje, kamenné prodejny a internetový obchod jedné firmy si nemají, dokonce přímo nesmí konkurovat. Úspěšné a neúspěšné odlišuje to, zda dokáží propojit maloobchodní prodej v kamenných prodejnách a e-shopech a vytěžit z tohoto spojení. Jedině tak mohou držet stejné ceny, mohou pružně reagovat na potřeby zákazníka, být pro něj dostupní kdykoli a kdekoli, například nabídnout žádanou službu typu ,objednej online, vyzvedni na prodejně´. Její spuštění například TESCOMA chystá v první půlce tohoto roku, bez spolupráce obou prodejních kanálů by to aleurčitě nebylo možné,“ prozradil Radim Roženek, vedoucí online obchodu společnosti TESCOMA, který stojí za značkovým e-shopem TESCOMA od jeho vzniku v roce 2007. Podle průzkumu APEK nakupuje v e-shopech 9 z 10 uživatelů internetu alespoň jednou za rok, ale lidé se vracejí k nákupům na internetu stále častěji. 26 % zákazníků si zboží po síti objednalo více než 15krát v období 12 měsíců.
Nejvíce peněz nechali zákazníci na internetu za elektroniku, zejména mobilní telefony, nejčastěji ve virtuálním nákupním košíku pak v roce 2018 končilo oblečení. Stále více se nakupuje také v kategoriích, které nebyly zákazníkem online dříve tolik vyhledávané. Překvapením je, že největší růst mezi všemi kategoriemi vykázalo jídlo, a to meziročně o celých 52 %. I přesto se podílu retailu zdaleka nerovná.
„V Česku za loňský rok přibyly 3 tisíce e-shopů, celkem jich existuje aktuálně 43 500 a patří jim více než 11 procent podílu na maloobchodu. Česká republika má aktuálně největší koncentraci e-shopů na počet obyvatel v rámci celé Evropy. To znamená velkou konkurenci a výrazný tlak na zlepšování služeb, které zákazník vyhledává a preferuje, například dopravu zdarma, rychlost doručení a podobně,“ přibližuje situaci u nás Radim Roženek. V zahraničí je to ale odlišné, zejména tam, kde funguje Amazon či podobné marketplaces. „V zahraničí není tolik internetových obchodů, protože především v západních zemích trh vykrývá Amazon. A tak tam není internetový prodej pouze o tom mít svůj vlastní e-shop, ale o tom být na Amazonu. TESCOMA si ale drží v cizině jak své e-shopy, tak funguje i na Amazonu, v Polsku třeba na Allegru. V Číně probíhá prodej zboží TESCOMA také prostřednictvím lokálních marketplaces,“ vysvětlil Roženek. S růstem podílu online na maloobchodním prodeji se počítá i do budoucna. Jaké ale bude směřování e-commerce, to je zatím velká neznámá. „Zajímavá situace nastane, jakmile vstoupí Amazon i do zemí střední Evropy. Trh se tomu bude muset logicky přizpůsobit,“ uvažuje Radim Roženek na závěr.
Za nárůst e-shopů může i mateřská dovolená
Každý rok u nás vzniká několik tisíc e-shopů. Za mnohými z nich stojí maminky na mateřské a rodičovské dovolené. Ta je v České republice oproti ostatním zemím Evropy nadstandardně dlouhá, matky tak hledají možnost si přivydělat. Online obchodování jim umožňuje skloubit péči o dítě i byznys, kterému se v ideálním případě mohou věnovat i po uplynutí rodičovské dovolené.
Proč roste obliba online nakupování?
Oproti kamenným prodejnám mají ty internetové několik výhod – nemají otevírací dobu, pro nákup je tedy vždy vhodný čas. Navíc je cesta produktu k zákazníkovi velmi krátká, stačí pár kliknutí odkudkoli. Lidé se stále méně bojí využít nákup přes internet, protože legislativa stojí na straně spotřebitele. Nakupování online tak šetří čas a často i peníze, protože internetové ceny zboží jsou většinou nižší.