Jak vlastně filmová kancelář funguje?
Jsme spojka mezi krajem a filmaři. Propagujeme před nimi zlínský region, a když se pak rozhodnou, že tady chtějí natáčet, pomáháme jim, aby to pro ně bylo co nejefektivnější, a tím pádem aby byli motivovaní i další ze svých projektů realizovat právě u nás. Moje práce spočívá hlavně v tom dobře poznat kraj a vytvořit si velkou informační databázi všech možných využitelných kontaktů, které pro filmaře mohou být cenné. Všechno, co se týká filmu, je běh na dlouhou trať. Příprava filmu trvá řádově několik let, takže pomoc, kterou poskytujeme některým projektům dnes, se může reálně projevit třeba za tři až čtyři roky. Je potěšitelné, že i během krátké doby, kdy ´jsme na světě´, je patrný vývoj. Ten jde ruku v ruce s regionálními filmovými pobídkami, jejichž vznik jsme spolu-iniciovali.
Co to jsou filmové pobídky?
Je to souhrnný název pro podporu audiovizuální tvorby. Ve Zlínském kraji začalo do filmařů investovat jednak město Zlín, které založilo Filmový fond určený na vývoj scénářů s vazbou na Zlín, a také Zlínský kraj, který v loňském roce poskytl filmařům deset milionů korun v rámci nového dotačního programu na podporu natáčení. Kromě toho tady už 22 let funguje nadační fond Filmtalent Zlín pro začínající filmaře a studenty. Spojení všech těchto zdrojů dalo v loňském roce dohromady částku vyšší než 12,5 milionu korun, kterou se podpořilo znovuoživení filmové tvorby na Zlínsku. Zlínský kraj se tak stal hned po Praze největším podporovatelem audiovizuální tvorby v celorepublikovém měřítku. Důležité je ale říct, že tyto peníze se do regionu vrací zpět, a to v několikanásobku.
Jaké filmy díky tomu mohly být natočeny?
Zlínský kraj podpořil v rámci první výzvy šest filmových projektů, z nichž hotové jsou dva celovečerní filmy Úsměvy smutných mužů a Zloději otázek a také rodinný televizní seriál Kriminálka 5. C. V realizaci je aktuálně pohádka Největší dar a v přípravách filmy Smečka a Erhart. Město Zlín pak podpořilo vývoj osmi scénářů.
Proč má smysl mít v regionu filmovou kancelář?
Protože motivuje filmaře k tomu, aby čerpali víc služeb a pracovních sil přímo v místě natáčení a nevozili si dodavatele odjinud. Když štáb jede do regionu, který nezná, veze si své dodavatele například z Prahy, což je nepraktické a kraj tím přichází o zakázky. V momentě, kdy v regionu funguje filmová kancelář, mohou se filmaři jejím prostřednictvím rychleji v možnostech kraje zorientovat a usnadnit si tak nejen logistiku, ale taky ušetřit čas. Regionu se tento servis vrací finančním ziskem. Teď jsme řešili třeba otázky typu: Kde si ve Zlíně půjčíme agregát? Jak můžeme na place vyřešit toalety? A takových věcí je při každém natáčení velké množství. Také nás kontaktují produkční, když potřebují oslovit lidi do komparzu, lokační manažeři od nás poptávají tipy na vhodná natáčecí místa. Spektrum činností filmové kanceláře je zkrátka široké. Nenahrazujeme ale práci castingových ani produkčních agentur. Naše práce končí okamžikem předání kontaktu či poptávané informace.
Je Zlínský kraj pro filmaře výhodný?
Je i není. Vždy záleží na konkrétním projektu. Obecně řečeno ale máme jednu zásadní nevýhodu, a tou je vzdálenost od Prahy. Přesunout třeba stočlenný štáb na druhý konec republiky není zrovna levné. Filmařům vznikají i další náklady ve formě ubytování v hotelích, což při natáčení v dojezdové vzdálenosti od Prahy obvykle odpadá. Největší komplikací pak bývá skloubit natáčení s úvazky herců v pražských divadlech. Na druhé straně má Zlínský kraj velkou výhodu v té vysoké finanční podpoře, v servisu filmové kanceláře a místních produkčních firem a také ve velkém zájmu místních lidí, kteří jsou k filmařům většinou velmi vstřícní a vytvářejí pro ně příjemné podmínky právě proto, že jsou jim mnohem vzácnější než třeba lidem v Praze. Natáčení v takto přátelském regionu je pro filmaře – jak někdy sami říkají – odměnou, právě i v tom, že opustí hektické hlavní město a ocitají se v úplně jiném prostředí, kde se můžou plně soustředit na práci. To, co je mohou v našem kraji zaujmout – kromě filmových škol, z nichž si ´půjčují´ studenty na asistenční pozice, nebo místních divadel, z nichž si vybírají herce – je také projekt Filmových obcí.
Můžete ho trochu přiblížit?
Síťujeme města a vesnice, které stojí o filmaře a jsou ochotny poskytovat jim zábory prostranství zdarma, spolupodílet se na svozu odpadu z místa natáčení a usnadnit štábu podmínky pro natáčení zprostředkováním součinnosti s místními složkami policie, hasičů a zdravotníků. Ti musí totiž vždy vědět, že se v místě děje něco neobvyklého. Do projektu je aktuálně zapojeno 19 měst a vesnic, které tak získaly od naší kanceláře značku „Filmová obec“, což mohou využívat ve svém marketingu. My je oplátkou za vstřícnost filmařům přednostně doporučujeme a zviditelňujeme je, například v našem katalogu vhodných lokací. Projekt Filmových obcí je minimálně v rámci České a Slovenské republiky unikátní.
Z čeho máte radost?
Nejvíc mě samozřejmě těší, když jsou filmaři i Zlínský kraj s naším servisem spokojení – když se nám v kanceláři daří naplňovat principy baťovské služby veřejnosti.