Vymyslet, rozjet, prodat. Ve frontě čekají další výzvy…

ZLÍNSKÝ KRAJ - Říct o někom, komu je pětatřicet, že patří k byznysovým matadorům? To nedává na první dojem úplně smysl. Pokud je ale jeho oborem podnikání v on-line prostoru a první životaschopné projekty rozjel už na střední škole, zní to už náhle jinak.

A přesně to je případ Martina Kadlčíka z Uherského Hradiště. V posledních 15 letech vybudoval několik firem s produkty, jejichž dosah se počítá na miliony uživatelů. Žádné impérium ale neřídí. Jede podle jasného konceptu – své rozjeté nápady vyexitovat a dívat se stále dopředu. Na nové výzvy.

Vaše jméno je spojeno s dynamicky rostoucí společností Kupi.cz, patříte k investorům do start-up projektů, jako mentor předáváte zkušenosti ostatním. Jaké byly ale vaše úplné začátky?

Podnikání jsem nastartoval prakticky už na střední škole. Psal se rok 2002. Bylo jasné, že celý on-line prostor dynamicky poroste a nabízí neskutečně mnoho možností pro podnikání. Jenže těch, kdo tomu v té době rozuměli, zase tak moc nebylo. Takže jsme se vrhli na tvorbu webů, nabízeli jsme hosting, provozovali e-shop. V součtu šlo o projekty s obrovským dosahem. Už tehdy jsme se řídili zásadou, že pro úspěch je nutné přicházet s něčím, co v maximální možné míře řeší potřeby klienta či zákazníka. Takže v době, kdy význam zkratky SEO znal málokdo, jsme dokázali námi vytvářené weby dostávat velmi rychle na první příčky ve výsledcích vyhledávání. To byla jedna z našich konkurenčních výhod, na kterou klienti hodně slyšeli.

Jaké byly další osudy webového studia či e-shopu?

Prodali jsme je a šli dál. Pokud vím, tak prakticky vše, co jsme vybudovali, funguje i dnes. Noví majitelé to třeba modifikovali, přizpůsobili se novým podmínkám, přidali další funkce a podobně. Ale stavěli na základech od nás.

Byly ve vašich začátcích i nějaké slepé uličky?

Určitě. Docela zajímavým příkladem naší slepé uličky jsou on-line hry. Tomuto segmentu jsem se věnoval prakticky od svých podnikatelských začátků. Byla to moje srdcovka, dokonce jsem zakládal dodnes fungující a již prestižní konferenci Game Developers Session, kterou letos čeká sedmnáctý ročník. Už v té době, tedy v letech 2002 a 2003, jsme nabídli on-line hry s grafikou, která neměla konkurenci. Prostě jsme předběhli dobu o mnoho let. Jenže „náskok“ jsme měli i jinde – nebyli jsme schopni prakticky nic z toho monetizovat. Nebyly podmínky pro on-line platby, neexistovali ani investoři pro on-line projekty. Tady jsme prostě narazili, ale zároveň i hodně poučili.

V čem spočívalo to poučení?

Dnes už vám skoro každý, kdo o start-up projektech něco ví, řekne, že přetavení nápadu do reality je jedna věc, a jeho obchodní model či následná monetizace pak věc druhá. Jenže tohle na počátku milénia, což lze přirovnat k 90. letem v normálním podnikání, tak úplně zřejmé nebylo.
Stejně jako tehdy, jsem i dnes přesvědčený, že pokud je produkt skutečně dobrý pro uživatele, možnost, jak na něm vydělat, se najde. Je to ale o dobrém načasování a i tom, jak dlouho vydržíte projekt živit, než přijde onen bod zlomu. A u projektů, které mění trh nebo jeho zvyklosti, to platí dvojnásob. Po těchto zkušenostech klademe prostě na načasování velký důraz.

Vraťme se k vašemu podnikání. Vy jste se dokázali svézt na vlně popularity slevových serverů…

Ty byl rok 2010. Slevové servery byly obrovským hitem. My jsme přišli s agregátorem, který nabídl vše na jednom místě. Během devíti měsíců jsme byli jedničkou na trhu. Pak jsme to prodali. Už tehdy jsme tušili, že slevové servery nejsou do budoucna perspektivní, i když jich v tu dobu bylo na 250. A čas nám dal plně za pravdu. Dnes jich je jen zlomek a nabídka je víceméně omezena na pobytové produkty. Ale jednu velmi důležitou zkušenost, na které jsme postavili náš hlavní současný byznys, nám to přineslo. Ukázalo se, jak moc jsou Češi citliví na slevy, jak jim záleží na tom, aby nakupovali výhodně. To je jeden ze základních kamenů, na kterých vyrostla myšlenka projektu Kupi.cz.

Jak lze stručně projekt Kupi.cz charakterizovat? Je to tak, že nahrazuje klasické papírové letáky do schránek?

Letáky se tisknou v miliardových nákladech. Je to drahé, neefektivní a neekologické. Ale v horizontu pěti let se na tom mnoho nezmění, prodejci je budou dál tisknout. Ale trend je jasný, cestu ukazuje právě služba Kupi.cz. My ji vidíme tak, že jde především o nákupního rádce. Na základě informací, které jim dává naše webová stránka či mobilní aplikace, si lidé plánují nákup. Tím, že umíme rozebrat letáky až na úroveň jednotlivých produktů, si může každý lehce zjistit, co a kde je v jeho okolí momentálně nejvýhodnější. Samozřejmě nechybějí různé funkcionality směřující k co nejvyššímu komfortu při nákupu, ale nejsilnější zbraní je právě možnost výrazně uspořit. Dnes máme stovky tisíc uživatelů a expandujeme do dalších zemí. Aktuálně jsme ve všech okolních státech, postupně pokrýváme západní Evropu, do roka budeme ve dvou desítkách zemí.

Jak obtížné bylo takový projekt rozjet?

Toto už pochopitelně není byznys plán postavený na „garážovém“ konceptu. Mimo jiné je nezbytné dobré technické zázemí, dobře nastavené procesy a podobně. Nám ale velmi vše usnadnilo, že nám všichni, a tím mám na mysli hlavně řetězce, věřili. Viděli, že to má smysl. Prostě stejně jako my vnímají, jak se i v segmentu FCMG pomalu ale jistě stírají rozdíly mezi kamenným a internetovým prodejem. Někteří klienti se dokonce o naše služby zajímali sami ještě před tím, než jsme je oslovili.

Takže načasování se vám povedlo. Co monetizace?

Rozhodně. Kupi.cz se rychle stalo dominantním srovnávačem slev rychloobrátkového zboží a svou pozici neustále upevňuje. Našel se silný investor, který v tom jako my vidí obrovský potenciál do budoucna.
Od roku 2014 tak má Kupi.cz v zádech firmu Seznam.cz. My jsme primárně nehledali partnera kvůli zdrojům pro růst. Hledali jsme hlavně prostor pro synergii. A to se stalo. Na druhou stranu je pravdou i to, že spojení s firmou Seznam.cz zlepšuje naši pozici při vyjednávání s řetězci. Je to prostě tvrdý byznys. A my v něm hodláme být globálním hráčem.

Jak moc vás Kupi.cz zaměstnává? Máte čas na další aktivity?

Kupi.cz je pro mě určitě hlavní náplní. A to už dost dlouho. Rozvíjíme naše služby, technické zázemí, expandujeme do zahraničí, nabíráme lidi. Momentálně je nás v Uherském Hradišti a ve Zlíně přes 30 a to určitě není konečné číslo. Ale start-up projektům se věnuji i nyní. Byť z trochu jiné strany. Třeba jako mentor podílející se na akceleračním programu s prvky soutěže, který je znám pod názvem Můj první milion, nebo jako investor. A určitě jsem ani já neřekl poslední slovo. Nějaké nové projekty už v hlavě mám…