Analýza podnikavosti studentů UTB ve Zlíně

ZLÍNSKÝ KRAJ - Hlavním cílem analýzy je zjistit, zda studenti podnikají při studiu, mají o podnikání v budoucnu zájem nebo jaké jsou největší bariéry při startu s podnikáním. Dalším důležitým cílem je prověřit, zda studenti znají některé z podpůrných nástrojů, které jim mohou s jejich byznysem výrazně pomoci.

Dalším motivem bylo zjistit, zda studenti UTB dostávají informace o možnostech vzdělávání se na UTB v oblasti podnikání, zda znají podpůrné útvary nejen pro podnikání, které na UTB fungují.

Sběr dat proběhl v únoru a březnu letošního roku. Dotazníky byly vytvořeny v online podobě prostřednictvím webového rozhraní Survio.com. Distribuci internetového odkazu na dotazníkové šetření zajistila Fakulta ma-
nagementu a ekonomiky. Do šetření se zapojili studenti ze všech fakult UTB a všech ročníků – šlo o celkem 622 respondentů, míra dokončení dotazníků se vyšplhala na 66,3 %.

Zkušenosti s podnikáním

Až 9,94 % studentů v současné době podniká, což z celkového počtu 622 respondentů odpovídá 64 studentům. Nejvíce studentů podniká jako OSVČ – 45, sedm studentů jsou členy neziskové organizace či nadace, jejichž činností je většinou sociální podnikání, a dvanáct studentů je společníky v obchodní společnosti.

Podnikatel nebo zaměstnanec?

Studenti měli volbu určit, zda v budoucnu chtějí být zaměstnanci nebo ne. Z šetření vyplynulo, že 68,6 % se chce stát zaměstnancem. Hlavními důvody jsou například jistota stálého příjmu a nižší míra odpovědnosti. Naopak 31,4 % respondentů nemají v úmyslu se stát zaměstnanci – tito studenti chtějí mít především flexibilní pracovní dobu. Druhým hlavním důvodem je vidina vyššího příjmu než u řadových zaměstnanců. Při pohledu do vzdálenější budoucnosti jsou ale čísla jiná: 58,2 % studentů si chce někdy podnikání vyzkoušet.

Jaké jsou bariéry?

Jako největší překážku pro začátek podnikání studenti vnímají nedostatečný vstupní kapitál (23,89 %). Další bariérou je pro studenty nápad na vhodný podnikatelský záměr. 15,89 % studentů označuje jako velkou bariéru strach z neúspěchu.

Jak pomoci podnikání

Nejpreferovanějším nástrojem podpory je podle studentů přímá finanční podpora formou Start-up voucheru, který by uvítalo 14,58 % respondentů. Velmi žádané nástroje jsou z oblasti poradenství, a to daňové a finanční poradenství (12,81 %), pomoc se založením společnosti a právní poradenství (11,99 %) a poradenství při zpracování business plánu (10,01 %). 11,85 % studentů by uvítalo zvýhodněný pronájem prostor.