Pro podnikatele, kteří uvažují o zřízení vlastní prodejny či prodejní plochy, tak z toho vyplývá jediné – sázkou na jistotu je větší obchodní centrum. Právě tam totiž osloví největší okruh potenciálních zákazníků.
Na konci 90. let byly malé prodejny lídrem. Právě v nich podle statistik společnosti GfK nakupovaly potraviny a další rychloobrátkové zboží takřka dvě třetiny lidí – například v roce 1997 to bylo 62 procent. O deset let později již bylo vše jinak. Menším prodejnám totiž začaly brát zákazníky supermarkety, následně se přidaly hypermarkety. Podíl těch nejmenších se tak snížil na aktuálních asi 19 procent. Takže dříve ceněné prodejny na náměstích už dnes v mnoha případech nemusejí být žádným ternem. Lepší pozici získá obchodník tam, kde lidé chodí nakupovat nejčastěji a ve velkém počtu – tedy pod střechou některého z obchodních center či pasáží.
Prodejny i stánky
Obchodních center, nákupních pasáží a prodejních ploch obdobného formátu je ve velkých městech Zlínského kraje celá řada. V Uherském Hradišti jde například o Pasáž Slunce na Masarykově náměstí.
Obsahuje více než dvě desítky obchodních prostor, jejichž výměra se pohybuje od 15 do 65 čtverečních metrů ve dvou podlažích. „V přízemí se cena pronájmu pohybuje od 250 do 500 Kč za m2 na měsíc a v prvním patře od 125 do 250 Kč za m2, kdy se cena od prvního do čtvrtého roku postupně navyšuje. „Tyto obchodní prostory lze využít nejen jako obchodní, ale i pro služby, protože každá jednotka má i přípojku vody. Dále pasáž v průchodech nabízí pronájem devíti reklamních vitrín a možnost krátkodobého pronájmu pro malé stánky a prezentace výrobků v prostoru pasáže,“ popisuje možnosti manažer pasáže Pavel Borek.
Jedním z největších hráčů ve Zlínském kraji je bezesporu Obchodní centrum CENTRO Zlín-Malenovice. Otevřeno bylo již v roce 2000, od té doby se v několika etapách dál rozrůstá, aktuálně zde působí více než 80 prodejen. Je zde i galerie s menšími prodejnami a místem pro stánky. Ideální místo. Jenže to má háček – momentálně není žádná plocha k dispozici. „Jediné, co můžeme nabídnout, jsou volné kancelářské a skladové prostory. Jedná se asi o 400 m2 v prostorách zázemí bývalého hypermarketu Tesco,“ přidává podrobnosti Martina Linhartová, která má na starosti marketing.
Zatím volné kapacity naopak nabízí nedávno zásadním způsobem rekonstruovaný Obchodní dům Zlín. K dispozici jsou aktuálně dvě prodejní jednotky, široká je pak nabídka pro dočasný prodej či prezentaci. „Máme prostor pro tři menší prodejní stránky v prvním podlaží a maximálně tři vystavené automobily v prvním i druhém podlaží. Prostory pro prezentaci automobilových značek se nám průběžně obsazují během celého roku, menší prodejní stánky jsou pak spíše sezonní záležitostí,“ říká mluvčí Obchodního domu Zlín Martina Žáčková s tím, že cena se odvíjí nejen od využité plochy, ale také druhu prezentovaného sortimentu či služby.
„V druhém poschodí jsme takto v minulosti poskytli prostory například pro krátkodobou výstavu výtvarných děl nebo historických spotřebičů značky ETA. Prezentaci produktů a služeb lze u nás spojit i s využitím konferenčních sálů ve třetím patře. Nabízíme i možnost využití televizních infopanelů v obchodní pasáži nebo zviditelnění při akcích pořádaných obchodním domem,“ dodává.