Dálnice. Jde to jen ztuha a po malých krůčcích

ZLÍNSKÝ KRAJ - Podle účastníků odborné mezinárodní konference, která se pod hlavičkou Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě konala v září v Luhačovicích, nabírají stavby zpoždění až deset let – především kvůli špatně nastavené legislativě. Proces povolování staveb se tak dá relativně snadno obstruovat.

Přesto se, byť po malých krůčcích, daří dopravní infrastrukturu v našem regionu budovat. Pro Zlínský kraj byla tučná léta 2006 až 2011. V roce 2008 se region dočkal prvních kilometrů dálnice – hlavní tepnu D1 se podařilo dotáhnout až ke Kroměříži. O tři roky později se dálnice dokončila v celé trase přes náš kraj. Spolu s tím byla postavena i část dálnice D55 od Hulína směrem k Otrokovicím, kde se napojila na již v roce 2006 dokončený severovýchodní obchvat Otrokovic. Od roku 2011 se pak dálnicemi zabývaly místo stavbařů spíše úřady a soudy.

Jak to vypadá teď

Po několikaleté pauze se podařilo znovu výstavbu dálnic nastartovat v závěru loňského roku, kdy se dodavatelé pustili do jihovýchodní části obchvatu Otrokovic, tedy součásti D55. Stavba má celkovou délku 3 100 metrů a náklady na vybudování činí zhruba 700 milionů korun. Dokončení bylo původně plánováno na říjen 2021, řidiči se ale zřejmě dočkají již o několik měsíců dříve. „O urychlení výstavby nás informoval zhotovitel,“ prohlásil při své návštěvě kraje ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Na obchvat Otrokovic by měla navázat další část, osmikilometrový úsek Napajedla – Babice. Ředitelství silnic a dálnic ČR předpokládá, že stavba by měla být zahájena v roce 2021. Ještě blíže realizaci je ale další úsek mezi Babicemi a Starým Městem. Zde se již podařilo letos získat stavební povolení a v běhu jsou přípravné práce. Stavba samotná by pak měla začít již v příští rok. V různé fázi příprav jsou i další části dálnice D55, která po svém dokončení odvede tranzitní dopravu z měst a obcí na trase mezi Olomoucí a Břeclaví.

Pracuje se i na přípravě další dálnice – D49. Ta povede z dálniční křižovatky u Hulína až na slovenskou hranici. Na její první část, tedy k Fryštáku, by podle Radka Mátla z Ředitelství silnic a dálnic ČR mělo být stavební povolení vydáno ještě letos. Samotná stavba by pak měla začít v roce 2020. Pokud to tentokrát už skutečně vyjde, mohli by řidiči přes 17 kilometrů dálnice začít využívat v roce 2023.

 

inzerce