O tom, jaké postavení má náš kraj v leteckém průmyslu, ale svědčí i další jména – zemědělský Z-37 Čmelák, aerotaxi L-200 Morava či akrobatický speciál Z-50. A není to jen o slavné minulosti. Letadla se v našem regionu stále vyrábějí. A vznikají i nové koncepce.
Turbolet kam se podíváš
L-410. Není pochyb o tom, že právě tento stroj proslavil náš letecký průmysl měrou největší. Prototyp dvoumotorového turbovrtulového stroje s kapacitou až 19 cestujících vzlétl poprvé právě před 50 lety. Od té doby v Kunovicích postavili v několika verzích přes 1 200 kusů, které pomáhaly a mnohde stále pomáhají s obsluhou regionálních tratí takřka po celém světě. Ve verzi L-410 UVP-E20 se navíc stále vyrábí. Navíc v Kunovicích již mají připraven i nástupnický model L-410 NG. Ze svého předchůdce si ponechává základní koncepci, robustnost a schopnost vzlétat a přistávat na krátkých a nezpevněných drahách. V těch nejdůležitějších parametrech, tedy ekonomice provozu, doletu a přepravní kapacitě, ještě přidává. Takže sága čtyřistadesítky ani po půl století rozhodně nekončí…
Trenér, který neměl konkurenci
Když po válce poptávali vojáci školní letoun s dvojím řízením a sedadly za sebou, zrodil se v letecké továrně v Otrokovicích Trenér. Konkrétně Zlín Z-26. Jeho prototyp vzlétl na konci roku 1947 a snad vůbec nikdo tehdy netušil, že jsou svědky zrodu legendy. Stroj se vyráběl v několika typech (Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726) a desítkách modifikací až do roku 1974. Celkem k obloze po celém světě vzlétlo na 1 500 Trenérů.
Především v 50. a 60. letech šlo o nejlepší stroj pro základní výcvik, který odvedl obrovský kus práce v naší armádě, civilních aeroklubech i zahraničí. Pozoruhodné jsou i jeho akrobatické verze, které svého času dominovaly světovým soutěžím. Přitom nešlo o žádný akrobatický speciál, ale modifikaci jednoduchého stroje určeného pro masové využití. Zkrátka geniální konstrukce z Otrokovic…