Dost to připomíná příběh, jak Andrej Babiš otevíral bazén v karlovarském hotelu Thermal, kde nebyly opravené šatny, chodby, dlaždičky jsou nakřivo a mezi plavci se stále pohybují dělníci, což však premiérovi nebrání hrdě se chlubit tím, že bazén je prostě zprovozněn.
Příběh D1 také vyvolává vzpomínky na dobu minulou, kdy byla dálnice budována a termíny otevírání jednotlivých úseků byly dány rozhodnutím KSČ. Jejich dokončení muselo být ukončeno stůj co stůj, i navzdory nepřízni počasí a porušování technologických postupů.
I v tomto případě se teprve ukáže, zdali byla kvůli tlaku otevření dálnice těsně před volbami negativně ovlivněna kvalita oprav. Zbývá jen věřit, že se objeví co nejméně vadných úseků, jako ten aktuálně opravovaný společností EUROVIA. Pravděpodobnější ovšem je, že se objeví.
Je jistě na místě poděkovat všem, kteří se na modernizaci D1 podíleli. ŘSD za přípravu, zhotovitelům, kteří ji opravovali – a hlavně řidičům, kteří prokázali velkou trpělivost.
Poděkovat je třeba i někdejšímu ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi, který navzdory řadě protestů (včetně pana Jančury, velkého podporovatele Andreje Babiše) s modernizací začal už v květnu 2013, tedy ještě před funkčním obdobím mnoha ministrů dopravy za hnutí ANO.
Délka přípravy (až 14 let) a samotné výstavby (spolu s „životností“ ministrů dopravy) umožňuje chlubení se cizím peřím. V tomto případě se chce vláda ANO chlubit dokončenými stavbami, které ani nepřipravila, ani nezahájila jejich výstavbu.
U pana vicepremiéra a dvojitého ministra Havlíčka, který je ministrem dopravy – na poloviční úvazek – něco přes rok, je jeho vychloubání „dokončenou“ modernizací D1 skutečně pozoruhodným výkonem. Skoro to vypadá, jako by dálnici celou opravil vlastníma rukama.
Stejně tak pokrytecké je vychloubání pana premiéra, který za poslední volební období vystřídal na ministerstvu dopravy tři ministry, respektive dva a půl ministra (započítáme-li Karla Havlíčka jako polovičního ministra).
Za ministrů z hnutí ANO došlo k prodlevě modernizace dálnice D1 o 3 roky oproti původně plánovanému dokončení v roce 2018. O to tragikomičtější je, že k jejímu „dokončení“ dochází týden před volbami…
Výmluva premiéra, že ekologičtí aktivisté prodloužili opravy o rok a půl, stojí také za komentář.
Rozhodnutí byla sice napadána, nicméně rozkladová komise, která o nich rozhoduje, spadá pod ministerstvo dopravy, které již osm let řídí hnutí ANO. Stanoviska, která ministerstvo k vypořádání připomínek potřebuje, dodávají další ministerstva řízená ministry za ANO. Jde například o ministerstvo životního prostředí a zdravotnictví.
Proč jim dodání vyjádření trvalo řadu měsíců? Právě díky tomu trvalo rozhodování rozkladové komise v průměru celý rok! Na to by se měl premiér Babiš ptát ministrů Brabce a Vojtěcha, a ne se vymlouvat na ekology.
Volební program SPOLU obsahuje spoustu konkrétních opatření, jak vylepšit výstavbu a údržbu silniční sítě v České republice. Jednou ze základních priorit bude revize stavební legislativy, která byla v uplynulých letech přijímána chaoticky a „na sílu“ . Není divu, že pak v mnohých případech výstavbu spíše zkomplikovala, než aby ji urychlila.
Naše připomínky a podněty nebyly brány v potaz, nicméně je využijeme po volbách tak, abychom konečně docílili urychlení přípravy a výstavby nejen dopravních staveb. Například nedávno projednaný stavební zákon může výrazně negativně ovlivnit délku stavebních řízení. Tomu je potřeba zabránit.
Ondřej Benešík, poslanec (KDU-ČSL)
Zadavatel/zpracovatel: Koalice SPOLU