Jak na veřejnou dopravu ve Zlínském kraji

Foto: V. Cekota
ZLÍNSKÝ KRAJ - Používáte vlaky a autobusy ve Zlínském kraji? Změnilo se něco při vašem cestování s novými jízdními řády, s nástupem nového dopravce a s tarifními změnami od 15. prosince 2019? Vyznáte se v novinkách a zvládnete přestupování?

Změny, které nastaly v systému veřejné dopravy ve Zlínském kraji od poloviny prosince minulého roku, mnozí označují za revoluční. Velkým zásahem a zřejmě i příčinou nepohodlí cestujících bylo rozbití dřívějšího zažitého jednotného tarifního systému ve vlakové dopravě.

Aby mohli cestující s jednou jízdenkou střídat na území kraje různé dopravce, na to by byl potřebný integrovaný dopravní systém. Jenomže ten se v termínu do 15. prosince nepodařilo zavést. Místo toho vznikl jen kilometrický Tarif Zlínského kraje (TZK). Umožňuje alespoň cestovat na jednu jízdenku ve vlacích ČD i Arrivy.

Letos přechodné období

„Tarif  Zlínského kraje funguje, ale není to plnohodnotný integrovaný dopravní systém. Letos se nacházíme v přechodném období. Integrovaný dopravní systém se zónovým tarifem, který by cestujícímu umožnil na jednu jízdenku z obce A do cílové obce B použít v kraji různé vlakové i autobusové dopravce, chystáme od 1. ledna 2021,“ uvedl jednatel krajské organizace Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Tomáš Nedbal. Lidé z KOVEDu na to mají poměrně málo času. Například sousední Jihomoravský kraj budoval svůj IDS řadu let a území jednotlivých okresů k němu připojoval postupně v několika etapách, aby nakonec jako třešničku na dortu nabídl cestujícím i praktickou aplikaci na vyhledávání spojení a nákup jízdenek pro chytré mobilní telefony.

Autobusy

V autobusech se toho mnoho nezměnilo. Příjemná novinka spočívá v tom, že se kilometrický tarif jednotlivých dopravců díky TZK sjednotil. U každého zaplatíte stejně. Tarif se odvíjí od počtu ujetých kilometrů a ke každé jízdence se připočítává paušální poplatek 9 korun. Nepříjemný dopad na peněženku cestujícího je v tom, že při přestupech zaplatí více. Je tak cenový rozdíl, když pojedete – například – z Rožnova pod Radhoštěm do Zlína přímým autobusem, nebo když budete ve Valašském Meziříčí a ve Vsetíně přestupovat. Kromě toho, že při přestupech snášíte určité nepohodlí, ještě se vám cesta s každým přestupem o devět korun prodraží. Jízdenka z jednoho autobusu vám v navazujícím autobusovém ani vlakovém přípoji neplatí. Mnozí si všimli, že se na tabulích autobusů začala objevovat kromě cílových stanic také trojciferná čísla linek. Mají v sobě zakódován nějaký systém? „Každá z několika oblastí autobusové dopravy v kraji má přidělenu vlastní první číslici používaného trojčíslí. Kromě toho jedničku na začátku mají autobusové linky, které projíždějí mezi dvěma nebo více oblastmi. Linky mimo Zlínský kraj začínají devítkou,“ prozradil Tomáš Nedbal. Připouští, že pro praktickou orientaci cestujícího zatím čísla linek příliš důležitá nejsou, podstatné jsou koncové stanice. Nicméně stejné číslo linky u stejné trasy budou mívat na tabuli i případní různí dopravci. Plánek autobusových linek s jejich čísly zatím neexistuje, ale do budoucna se s ním počítá.

Vlaky

Zavedení TZK ve vlakové dopravě mělo nepříjemné dopady na cestující, kteří dříve využívali slevových karet i různých moderních platebních a informačních technologií Českých drah. Přestože cestujete vlakem ČD, IN karty se slevou 25 nebo 50 procent pro jízdné v rámci kraje neplatí. Můžete mít jen papírovou jízdenku TZK a můžete si ji koupit pouze za hotové v pokladně na nádraží nebo u průvodčího jako za starých časů, kdy nebyl internet ani platební karty. Body do bonusového programu ČD s jízdenkami TZK také nenasbíráte. Tarif a různé zákaznické výhody ČD využijete až v případě, když cestujete vlakem ČD mimo Zlínský kraj.

Na základě dohody kraje s Českými drahami lze nakonec i v našem regionu využívat ve vlacích ČD turistické síťové jízdenky. Můžete si koupit pro území kraje za 159 korun jednodenní síťovou jízdenku, se kterou lze od rána do večera cestovat po kraji, ale jen ve vlacích ČD, nikoli s Arrivou. Ve vlacích ČD vám platí též celostátní síťové jízdenky ČD, se kterými můžete během jednoho kalendářního dne cestovat například ze Vsetína až do Františkových Lázní i zpět.

Specifické situace mohou ve vlacích nastat, když pojedete do Zlínského kraje s jízdenkami IDS okolních krajů. S jízdenkou IDS JMK můžete dojet až do Starého Města. „Když cestující přestoupí do vlaku, ve kterém platí TZK, může si navazující jízdenku koupit bez přirážky až u průvodčího, pokud se prokáže jízdenkou z integrovaného dopravního systému sousedního kraje, ze kterého přijíždí,“ upřesnil Tomáš Nedbal.         

Reklama
Reklama