Je Zlínský kraj dobrý hospodář?

Nejen na tuto důležitou otázku nám odpoví náměstek hejtmana Zlínského kraje, Ing. David Vychytil, který zodpovídá za ekonomiku, finance a rozvoj podnikání.

Můžete shrnout, čím se vyznačovaly Vaše čtyři roky ve vedení kraje v oblasti řízení financí?

Toto volební období přineslo absolutně nečekané události, epidemii covidu a válku na Ukrajině. Značně turbulentní období se dotklo samozřejmě i řízení financí. Jsem velmi rád, že se nám i tak složité období podařilo nejen zvládnout, ale dokonce hospodaření kraje díky úsporám na provozních nákladech a zvýšeným investicím výrazně zlepšit. To považuji za velký úspěch. 

Celé naše volební období také usilovně bojujeme za Zlínský kraj v oblasti přerozdělení daní. Nechceme se smířit s tím, abychom byli oproti jiným krajům znevýhodněni. Je to nespravedlivé, když kvůli nevýhodným koeficientům máme 2x nižší příspěvek na občana, než má například kraj Vysočina. Tato historická křivda nastala v r. 2005, kdy bohužel tehdejší zástupci našeho kraje rezignovali na důležitá vyjednávání a došlo pak k posílení jiných krajů na úkor Zlínského kraje. I díky našemu úsilí se nyní podařilo do parlamentu předložit návrh zákona, který by tuto zjevnou nespravedlnost měl konečně napravit.

V jakých provozních nákladech jste nejvíce ušetřili?

Těch oblastí je více, ale mezi nejvýznamnější patří optimalizace jízdních řádů ve veřejné dopravě. Pro představu, kraj vynaloží na veřejnou obslužnost 2 miliardy korun. Příspěvek kraje se v této kapitole díky předchozím smlouvám výrazně zvyšoval a jevil se jako neudržitelný. Zvýšenou efektivitou však pro kraj šetříme stovky milionů za rok. Stejně tak se nám podařilo ke konci roku 2021 zastropovat ceny energií až do konce roku 2024. Tím jsme kraji ušetřili 300 milionů. V neposlední řadě efektivněji řídíme volné finanční prostředky a držíme provozní náklady.

Jak se vaše hospodaření projevilo na straně investic?

Výše zmíněné úspory na provozu v kombinaci s vyšším výběrem daní nám umožnily výrazně zvýšit objem investic. Přestože jsme kraj přebírali bez připravených projektů a tato příprava zabere čas někdy v řádu let, jsme na tomto poli úspěšní. Když jsme kraj přebírali, roční výše investic činila 1 miliardu korun, což představovalo cca 7 % z výdajů rozpočtu. V roce 2024 jde na investice 3,7 miliardy korun, což představuje přibližně 20 % z celkových výdajů. Doháníme tak velký investiční dluh, který nám zde naši předchůdci zanechali.

Jak tyto plánované investice ovlivní život lidí v kraji?

Věřím, že změny již začínají občané Zlínského kraje pociťovat. Kvalita cest II. a III. třídy patřila k nejhorším v rámci ČR, nyní dle počtu kilometrů v havarijním stavu patří náš kraj k nejlepším. Viditelné jsou také investice do našich středních škol, probíhají robustní investice do nemocnic ve Vsetíně a Uherském Hradišti, ve Zlíně a Kroměříži běží příprava velkých stavebních akcí. Z dřívější nuly jsme o 70 milionů korun zvýšili investice do regionálních sportovišť. Věřím, že tempo investic se nám podaří udržet a pozitivní dopad pocítí každý občan Zlínského kraje.

Jak vidíte výhled rozpočtu na další roky?

Máme sestavený výhled financí s největšími investičními akcemi do konce r. 2031. Součet strategických investic je v hodnotě 20 miliard korun. Víme, že ani toto číslo na transformaci Zlínského kraje nestačí, potřebovali bychom dvojnásobek. Proto i přes optimalizaci rozpočtu budeme hledat pro investiční projekty další zdroje financování. Snad se také podaří upravit již zmíněné rozpočtové určení daní, které by dle aktuální předložené varianty mohlo pro kraj ročně přinést více než 1 miliardu korun.

Děkuji za rozhovor a v dalším pokračování se budeme věnovat tématu z oblasti rozvoje podnikání a zahraniční spolupráce Zlínského kraje. 

Zadavatel: ANO 2011 / Zpracovatel: E-Centrum a.s.