Při dlouhodobém, intenzivním nebo agresivním brzdění může teplota brzd stoupnout natolik, že začnou být méně účinné a slábnout. V takovém případě musí řidič silněji sešlápnout brzdový pedál, aby vozidlo zpomalil. V extrémních případech může dojít k tomu, že se brzdy zahřejí natolik, že nedokážou vytvářet dostatečné tření bez ohledu na to, jak silně je brzdový pedál sešlápnut. To vede k poklesu účinnosti brzd s možnými katastrofickými následky.
Brzdové kotouče fungují tak, že jsou pevně připevněny k přírubě náboje každého kola, tato příruba náboje je pak spojena buď s nápravou, nebo s hnacím hřídelem. Při sešlápnutí brzdového pedálu se brzdovým vedením protlačí kapalina a naplní brzdové třmeny na každém kole. Když se třmen naplní kapalinou, vytlačí pístek, což způsobí stlačovací účinek. Jak se pístek vysouvá ven, brzdové destičky jsou tlačeny proti brzdovému kotouči, což způsobuje zpomalení kola. Čím silněji sešlápnete brzdový pedál, tím silněji se třmen stlačí a tím rychleji zpomalíte nebo zastavíte.
PEVNÉ BRZDOVÉ KOTOUČE
Jedná se pravděpodobně o nejzákladnější dostupné brzdové kotouče. Jsou to v podstatě pevné, ploché a hladké kotouče, které jsou obvykle vyrobeny ze železa. Díky své jednoduché konstrukci jsou levné na výrobu i na nákup pro spotřebitele. Tento typ kotouče obvykle najdete namontovaný na menších a lehčích vozidlech s nízkým výkonem.
Je to proto, že jsou velmi neúčinné, pokud jde o přenos tepla. Pevný materiál způsobuje rychlé zahřátí disku, což může vést ke vzniku horkých míst, prasklin a deformaci. Proto bývají montovány pouze do menších vozidel, která nevyžadují tak velký brzdný výkon.
VENTILOVANÉ BRZDOVÉ KOTOUČE
Odvzdušněné brzdové kotouče jsou podobné plným brzdovým kotoučům, jen místo jednoho plného povrchu mají dva a mezi oběma povrchy je drážka.
Tato drážka nebo „ventilační otvor“ mezi oběma brzdnými plochami umožňuje lepší přenos tepla. Při otáčení kola může mezi brzdnými plochami proudit vzduch, který vytváří chladicí účinek a zabraňuje vzniku horkých míst, praskání a deformacím.
Obrázek o brzdových kotoučích z autodoc.cz
VRTANÉ, DRÁŽKOVANÉ NEBO DRÁŽKOVANÉ BRZDOVÉ KOTOUČE
Stejně jako přidání ventilačního otvoru umožňuje lepší přenos tepla, vrtané otvory, frézované drážky a drážky poskytují stejnou výhodu.
Namísto pouhého průduchu mezi dvěma brzdnými plochami umožňují tyto typy kotoučů dodatečné proudění vzduchu kolem kotouče, aby se účinněji ochlazoval. Tyto typy kotoučů se obvykle montují do těžších a výkonnějších vozidel, aby pomohly kompenzovat dodatečné teplo, které vzniká při brzdění.
Kdy je třeba vyměnit brzdové kotouče?
Nečekejte, až se auto špatně zastaví; sledujte čas a vyměňte brzdové destičky nebo kotouče, až přijde čas, s nejlepšími brzdovými kotouči pro automobily.
Údržba brzdového systému je důležitá ze zřejmých důvodů, což znamená výměnu brzdových kotoučů nebo brzdových destiček v případě potřeby. Víte však, kdy je na řadě vaše auto? Můžete postupovat podle následujících kroků:
Za prvé, je třeba mít na paměti, že neexistuje žádný konkrétní okamžik, kdy je třeba znát demontáž brzdových kotoučů, ale liší se v závislosti na mnoha faktorech, jako je model vozu, způsob používání, typ jízdy, zda se jezdí po dálnici nebo ve městě atd. Všechny tyto faktory určují opotřebení kotouče a dříve nebo později bude nutné jej vyměnit.
Proto mají všechny brzdové kotouče minimální tloušťku, kterou když překročí, musí se vyměnit. Tuto informaci naleznete v návodu k obsluze vozidla, a pokud je strana brzdového kotouče pod touto hranicí, měla by být vyměněna.
Takže jste si přečetli všechny uvedené materiály. Nyní již víte, kdy je třeba kotouče vyměnit, jaké kotouče zvolit a jak je udržovat. Nyní se rozhodujete, zda je dokážete vyměnit sami.
Jak již bylo uvedeno, brzdy vašeho vozidla jsou životně důležité, takže pokud si nejste jisti, jak na nich pracovat, obraťte se na odborníka.
Zde uvedeme několik našich nejlepších rad, pokud jde o instalaci nových kotoučů.
- Vždy očistěte kolébku brzdových destiček, přírubu náboje a čepy jezdce. Díky tomu budou vaše brzdy správně fungovat a prodloužíte životnost destiček a kotoučů.
- Používejte měděné mazivo, které pomáhá mazat součásti, které jsou určeny k vzájemnému tření. Nemažte materiál brzdových destiček ani čelní plochy brzdových kotoučů.
- Brzdové kotouče měňte po dvojicích napříč nápravou (např. oba přední nebo oba zadní). Tím se brzdy budou opotřebovávat rovnoměrně a získáte vyváženější brzdné schopnosti.
PR