Jak probíhaly námluvy se Slováckým divadlem? A co vás přesvědčilo, že jste na post uměleckého šéfa kývnul?
Námluvy probíhaly povětšinou uprostřed horkého dne. Snad aby se to upeklo ještě za tepla. Všechny schůzky provázela velká otevřenost, přátelský duch a letní outfit. Na první setkání přijel ředitel Michal Zetel dokonce na kole. To na mě zapůsobilo. Letmo si mě změřil a řekl: „Ty cvičíš?“. A já popravdě odvětil, že na zahradě kopu krumpáčem a ve volných chvílích tam házím lopatou. Asi ho oslovilo, že umím vzít za práci a že višňový sad, kterému toliko dal, by nemusel zplanět. Podávám to možná trochu bulvárně, ale jsou to mé mimikry, které mě chrání před ne zcela libými pocity, že mě okolnosti dohnaly k tomu, že dávám rozhovory dříve, než jsem stihl vystoupit před uměleckým souborem. Tak to tak berte.
Měl jste možnost se spolupodílet na nabídce inscenací pro rok 2020? Na který titul se těšíte?
Dramaturgický plán pro rok 2020 byl již hotový. Jedním z mých hlavních úkolů, kterými jsem byl pověřen, je připravit sezónu následující. A na který z titulů se v probíhající sezóně těším? Jsem rád, že v případě Slováckého divadla mohu napsat, že v podstatě na všechny, a nebude to přitom jenom obligátní „šéfovská“ fráze. Když to vezmeme postupně – Její pastorkyňa, V žabím pyžamu, Prokletí nefritového škorpióna, Deskový statek, Hraj komedii i muzikál Jesus Christ Superstar – to je skvělá nabídka!
S čím do Uherského Hradiště přicházíte? Čím chcete oslovit místní publikum?
Přicházím s elánem a pokorou. Vnímám silný odkaz vynikajících divadelníků přede mnou. Ta tradice zavazuje i podněcuje všechny následovníky. A tak nemohu na druhou polovinu otázky odpovědět jinak, než že chci místní publikum nadále oslovovat především dobrým divadlem.
Jak hodnotíte zdejší umělecký soubor?
Umělecký soubor Slováckého divadla je hlavním důvodem, proč jsem na nabídku šéfování kývnul. Ti lidé mě inspirují svým umem, přístupem, otevřeností.
Chystáte nějaké změny, ať již personální nebo umělecké?
V tuto chvíli je pro mě je nejdůležitější zachovat kontinuitu uměleckého směřování divadla, udržet vysoko nastavenou laťku. Chci, aby se souborem nadále spolupracovaly výrazné režijní osobnosti a rozvíjely jej v intencích svých vyhraněných poetik. Chci herecký talent nadále zušlechťovat, aby byl i napříště magnetem pro špičkové tvůrce. Pro udržení tohoto magického kruhu mi pochopitelně půjde i o posunutí perspektivy souboru.
Ve Slováckém divadle jste režíroval komedii Dva úplně nazí muži, v Městském divadle Zlín znají vaši práci diváci detektivky Past na myši nebo lingvistické komedie Pan Kaplan má stále třídu rád. Jaký žánr je vám nejbližší jako divákovi a co je pro vás naopak režijní výzva?
Všechny Vámi uvedené tituly pro mě byly režijní výzvou. Ani jeden z těch titulů bych si sám nevybral, ale ve výsledku jsem rád, že jsem byl s těmito úkoly konfrontován. Jako divák vyhledávám inscenace, které se vztahují k dnešku, které mají ambici artikulovat to, co žijeme. Bez ohledu na žánr.
Doposud bylo těžiště vaší práce hlavně v rozhlasové tvorbě. Zůstáváte pořád jednou nohou v rozhlase nebo jak se toto změní?
Prozatím ano. Tuhle dualitu bych si rád ještě chvíli zachoval, protože mě osobnostně i profesně stále rozvíjí a ani jedna věc není na úkor té druhé.
Rozhovor vyjde na konci roku, tak se ptám – dáváte si novoroční předsevzetí? Nebo máte nějaké přání do nového roku?
Novoroční předsevzetí si nedávám. Kvůli vám, že se tak ptáte, si ale jedno dám. Přál bych si obstát sám před sebou ve všem, co během roku 2020 učiním. A vašim čtenářům přeji do nového roku vše dobré!
Kdo je Lukáš Kopecký?
Vystudoval politologii, mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Začal pracovat jako kulisák v Divadle Husa na provázku, ale záhy byl přijat na Janáčkovu akademii múzických umění, kde v roce 2014 dokončil studium činoherní režie. Již během studií spolupracoval s řadou divadel. Vedle toho začal od roku 2013 režírovat také v Českém rozhlase, kam po zrealizované stovce pořadů nastoupil do angažmá a stal se kmenovým slovesným režisérem brněnského studia. Režíruje rozhlasové hry, pohádky, četby na pokračování i komponované literárně-publicistické formáty. Pohostinsky režíruje v divadlech po celé republice, dále působí též jako pedagog na JAMU.