Parkovací domy, záchytná parkoviště, změny cen, chytré aplikace. I tak se města snaží reagovat na nedostatek míst k parkování

Foto: Tomáš Novosád
ZLÍNSKÝ KRAJ - Jednání na úřadech či návštěva nemocnice jsou samy o sobě záležitosti, které nepatří k těm oblíbeným. Když se k tomu ještě přidá adrenalin spojený s hledáním parkovacího místa, je o zážitek plný stresu postaráno. Vzhledem k tomu, jakým tempem přibývá aut a prostorovým dispozicím, se to asi nikde nepodaří vyřešit ideálně, přesto se radnice snaží situaci řešit. Jaký je tedy současný stav, co se podařilo a co chystá v Kroměříži, ve Zlíně, Uherském Hradišti a Vsetíně, se dozvíte z přehledu.

Kroměříž

◼ Počet placených parkovacích míst

Kroměříž jich má celkem 766.

◼ Co se chystá

Město připravuje stavbu parkovacího domu.

◼ Kdy se naposledy měnily sazby za parkování

Sazby se neměnily zhruba deset let. Pouze přibývaly nebo ubývaly zóny placeného stání a přibývaly nové sazby.

◼ Cenové rozpětí podle doby parkování a lokalit

U polikliniky a u nemocnice je minimální platba 10 Kč parkování na 1 hodinu, na ostatních parkovištích za stejnou cenu 30 minut. Na Velkém náměstí stojí druhá a další hodina 30 Kč, na ostatních parkovištích 20 Kč. Na parkovišti Malý Val platí sazba 60 Kč za celodenní parkování.

◼ Systémy plateb za parkování

Zatím lze platit v parkovacím automatu, pomocí SMS a předplatnými kartami. Navíc jsou k dispozici rezidentní i abonentní karty. Řidiči v Kroměříži nejvíce, z 85 procent, využívají platbu v automatu, na SMS pak připadá šest procent.

◼ Chytré technologie

„Nyní jednáme o možnostech platit bezkontaktními platebními kartami a mobilními aplikacemi,“ říká mluvčí kroměřížské radnice Jan Vondrášek.

Zlín

◼ Počet placených parkovacích míst

Město Zlín zřizuje 6 parkovišť, která mají technické služby v pronájmu. Dále tato městská společnost provozuje 18 parkovacích automatů v lokalitách Kvítková, Zarámí, Sadová, Hradská, Vodní a na třídě T. Bati.

◼ Co se chystá

Prvním krokem, který nyní město plánuje, je vybudování záchytných parkovišť P+R ve vybraných lokalitách.

◼ Kdy se naposledy měnily sazby za parkování

Naposledy proběhla změna cenového sazebníku za parkování ve městě v letošním roce, a to s platností od 1. 10. 2019.

◼ Cenové rozpětí podle doby parkování a lokalit

Sazby parkovného jsou nastaveny s ohledem na počet parkovacích míst v dané lokalitě a blízkosti centra. Počet parkovacích míst je omezený, v centru jsou sazby nejvyšší a postupně klesají. Nejdražší parkování je na ulici Soudní, nejlevnější poté na parkovišti Březnická. „Cílem města je zvýšení obrátkovosti aut ve městě a tím i rychlejšího uvolňování parkovacích míst. Nechceme, aby v centru stála auta déle, než je nezbytně nutné. Z toho důvodu výrazně zvýhodňujeme krátkodobé parkování,“ říká mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.

◼ Systémy plateb za parkování

Ve městě jsou zavedeny platby kartou a hotovost.  Motoristé možnost bezhotovostní platby využívají ve vysoké míře – na karty připadá 30 procent. Město připravuje i mobilní aplikaci, jejíž součástí bude také platební brána.

◼ Chytré technologie

Připravuje se SMART systém, který zahrnuje navigační panely a závorový systém na parkovištích.

Uherské Hradiště

◼ Počet placených parkovacích míst

Aktuálně je zpoplatněním regulováno
1 722 veřejných parkovacích míst v centrální části města a v rezidentní zóně Tůně.

◼ Co se chystá

V současné době město nezřizuje žádná nová zpoplatněná parkovací místa, chce ale najít řešení pro regulaci statické dopravy na sídlištích – tedy řešit problém dlouhodobě parkujících a jen občasně využívaných vozidel.

◼ Kdy se naposledy měnily sazby za parkování

Poslední změna proběhla v roce 2017. Nově se připravují drobné úpravy od 1. 1. 2020.

◼ Cenové rozpětí podle doby parkování a lokalit

Regulace statické dopravy v centru je rozdělena do tří zón. K tomu je řešena IV. zóna s rezidentním parkováním. Ceník a zónové rozdělení zohledňuje účel parkování. V centrální části je preferováno krátkodobé. Po obvodu centra města na záchytných parkovištích je naopak pro řidiče výhodnější déle trvající parkování. Rezidentní zóna preferuje občany, kteří zde mají trvalé bydliště.  

◼ Systémy plateb za parkování

Především hotovostní platby, na vybraných parkovištích je umožněna platba také parkovací kartou. Dále je možné využít SMS a mobilní aplikaci.

◼ Chytré technologie

V letošním roce proběhlo ve městě pilotní testování SMART technologií. Výhledově město plánuje regulaci statické dopravy podpořit i těmito systémy.

Vsetín

◼ Počet placených parkovacích míst

Aktuálně 217 placených míst, od ledna přibude dalších 129. Celkem tedy bude ve městě k dispozici 346 placených parkovacích míst.

◼ Co se chystá

Situace se zlepšila otevřením nové obchodní galerie s kapacitou 157 míst, z toho město vlastní 53 míst. Do budoucna město plánuje další navýšení parkovacích míst – parkovací dům o kapacitě přibližně 300 parkovacích míst, který má vyrůst v budoucnu u nádraží.

◼ Kdy se naposledy měnily sazby za parkování

Minimálně od roku 2012 nebyly sazby měněny. Ke změně ale dojde v lednu, kromě ceny bude upravena i provozní doba placených a časových parkovišť.

◼ Cenové rozpětí podle doby parkování a lokalit

Aktuálně je parkoviště na Dolním náměstí dražší oproti ostatním parkovištím – 30 minut za 10 Kč, hodina a každá další započatá 20 Kč. Od ledna dojde ke sjednocení výše výběru na všech městských parkovištích na úroveň dnešního Dolního náměstí.

◼ Systémy plateb za parkování

Doposud pouze platba hotově pomocí parkovacích automatů.

◼ Chytré technologie Od ledna 2020 bude fungovat placení přes SMS, mobilní aplikaci a webové rozhraní. „Rovněž bude na dvou nejvytíženějších parkovištích možné platit kartou pomocí automatu. V budoucnu je v plánu tento způsob platby rozšířit i na ostatní parkoviště,“ říká Jana Raszková  ze vsetínské radnice.

Jeden postřeh za všechny

Motoristé často volají hlavně po zřizování nových parkovacích míst. To ale není vždy možné, navíc to mnohdy situaci ani nevyřeší. Zajímavý postřeh, podložený ovšem odborným posouzením, mají například v Uherském Hradišti.

„Podle aktuálně zpracovaných analýz v rámci dopravní koncepce v centru města je pro dopravní obslužnost centra počet parkovacích míst dostatečný. Problémy však město má v lokalitách s převládající zástavbou bytových domů. Průzkumy zpracované v letošním roce potvrdily, že i přes stagnaci zátěže místních komunikací průjezdnou dopravou narůstá počet zaparkovaných vozidel na sídlištích. Jednoduše řečeno, jde o problém s vozidly, která lidé vlastní či mají svěřena do užívání, ale k přepravě je využívají málo či minimálně. Řešení nelze hledat v neustálém budování nových parkovacích míst pro „odkládaná“ vozidla. Výstavba nových parkovacích míst je zejména s ohledem na prostorové limity a mnohostranný význam veřejného prostoru čím dál náročnější a v dlouhodobém výhledu neudržitelná. Navíc není řešením dopravy ve městě. Je nutné se zabývat regulací statické dopravy na sídlištích, ale také osvětou a motivací ke změně dopravního chování lidí,“ sdělila Dagmar Vacková z uherskohradišťské radnice.

Sponzorem článku je společnost URBAN BVP