Rozum versus cit. Zlínská stopa v průmyslovém designu

Zdroj: KGVU ve Zlíně
ZLÍN - Rozum versus cit: Zlínský průmyslový design 1918–1958. Tak zní celý název unikátní výstavy.

Ta je součástí rozsáhlého společného projektu Fakulty multimediálních komunikací UTB, Národního technického muzea v Praze a Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně mapujícího design v technických disciplínách v Československu.

Vernisáž se uskutečnila 10. prosince 2019, v prostorách Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně je k vidění až do 1. března 2020. Ve dnech 14. a 28. ledna, vždy od 17.00, navíc pořadatelé připravili komentované prohlídky.

Hlavní osu výstavy představuje historie baťovské Školy umění (1939–1949), na jejíž půdě vznikla během války jedna z ikon zlínského designu – návrh revolverového soustruhu MAS R50, dílo sochaře Vincence Makovského.

Úvodní část výstavy si proto klade za cíl uvést tento stroj do širších souvislostí rozvoje strojírenské výroby u firmy Baťa v meziválečném období. Kontinuitu vlivu Školy umění v období po druhé světové válce udržoval zejména Zdeněk Kovář, jeden z jejích prvních absolventů, významný designér a zakladatel designérské pedagogiky v Československu, prostřednictvím činnosti oboru tvarování strojů a nástrojů, založeného v roce 1947. Právě jeho osobnosti je věnována významná část výstavy, představující okolnosti vzniku specializovaného ateliéru, průkopnickou práci na poli ergonomického tvarování rukojetí nástrojů, stejně jako složitý vývoj od konce čtyřicátých let až do závěru padesátých let, kdy slavil zlínský design vý úspěch na Světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu.

Redakce
Redakce