Silnice? Přibylo hezkých úseků, převládají ale ty špatné

Foto: ZK
ZLÍNSKÝ KRAJ - Celkem 288 kilometrů silnic v majetku Zlínského kraje hodnotí odborníci jako výborných. Proti loňsku je to zhruba o 30 kilometrů více. Častěji ale motoristé narazí na úseky z opačného konce žebříčku – tedy ty, které jsou v nevyhovujícím či dokonce havarijním stavu.

Vyplývá to z odborného hodnocení stavu silnic II. a III. třídy, které si pravidelně nechává zpracovat Ředitelství silnic Zlínského kraje.

Odborníci síť silnic ve vlastnictví kraje hodnotí na pětistupňové škále. Letos dospěli k závěru, že v kategorii nevyhovující se nachází 286 kilometrů. Do té nejhorší, označované jako havarijní stav, pak spadlo dokonce 646 kilometrů. V součtu to pak znamená, že zhruba polovina silnic II. a III. třídy motoristům svým povrchem radost rozhodně nedělá. Ve srovnání s předchozím obdobím jde o velmi podobná čísla.

Naopak přírůstek kilometrů ve výborném stavu je znatelný, odrážejí se na něm investiční akce financované jak ze zdrojů krajských, tak i dotačních. Při srovnání hodnocení z jednotlivých let je ale patrné, že stav sítě silnic se sice zlepšuje, ale velmi pomalu. Nejde ovšem o žádné specifikum Zlínského kraje, se stejnými problémy se potýkají ve všech regionech. „Ukazuje se nám, že bychom měli do silnic II. a III. třídy včetně mostů investovat ve Zlínském kraji každoročně kolem půl miliardy korun, aby zůstal zachován současný příznivý trend. To je rozsah prací, který jsme schopni zvládnout kapacitně a který je únosný i pro řidiče vzhledem k nezbytným uzavírkám, jež jsou se všemi rekonstrukcemi silniční sítě vždycky spojeny,“ poznamenává k tomu Bronislav Malý z Ředitelství silnic Zlínského kraje.