„Využijme dopravní boom, nebojme se inovovat a náš kraj bude znovu světový,“ představuje svou vizi Stanislav Blaha z ODS

S politikou má obrovské zkušenosti na mnoha úrovních. Přes 10 let úspěšně vede Uherské Hradiště jako starosta, 7 let působí jako poslanec ve Sněmovně. Do krajských voleb jde toto všechno zúročit a využít schopnost otevírat regionální témata v Praze, kde se o nich často rozhoduje. Jak se už zanedlouho dopravně promění Zlínský kraj a na co by se měl zaměřit, aby se stal zase světovým? To popisuje v rozhovoru.

Kdybyste měl kouzelnou hůlku a mohl ve Zlínském kraji změnit jednu věc, co by to bylo?

V prvé řadě bych hůlky okamžitě namnožil. (smích) Ne, vážně, člověk se má držet toho, čemu rozumí a co ho baví. Na naší kandidátce máme skvělé ekonomy, odborníky na školství, já se soustředím na dopravu. Takže mé přání by bylo výrazně zrychlit a zjednodušit dostavbu obchvatů a dálnic. Abychom ulevili přetíženým centrům měst a napojili Zlínský kraj na další kraje, Slovensko i Rakousko. Nakopli bychom tím prosperitu i kvalitu života v kraji.

A co v tom brání?

Každá velká dopravní stavba znamená roky územního plánování, řešení výkupů pozemků, ekologické posudky, někdy také soudní spory s ekologickými aktivisty. Tady by ta kouzelná hůlka přišla vhod nejvíc.

Mám ale radost, že v mnoha věcech se ledy hnuly. U nás ve Zlínském kraji hodně výrazně. Letos v prosinci se otevře přes 20 km nové dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Babicemi, skvělá zpráva zejména pro nás na Slovácku.

Dálnice D49 mezi Fryštákem a Hulínem zase nabídne snadnější přístup na D1 a zrychlí cestu ze Zlína do Brna o 15-20 minut. Otevřít by se mohla taky ještě letos, ale to jen pokud se podaří urovnat soudní spor s Dětmi Země.

V Česku letos probíhá největší dopravní výstavba v historii země. Splácíme dopravní dluh po minulých vládách a naší jasnou prioritou by mělo být, abychom z toho ve Zlínském kraji vytěžili maximum.

Pomůžou ale dálnice se zácpami v centrech měst?

Určitě, výstavbou D55 se podle studie Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítá s úbytkem projíždějících náklaďáků v Otrokovicích, Uherském Hradišti nebo Napajedlech až o 70 %. To je rozdíl, který všichni pocítíme dennodenně. Méně, zácp, méně hluku, čistší vzduch ve městech. Už aby to bylo!

Co obchvaty? Někdy to vypadá, že je to téma v každém větším městě.

A ono taky je! Znám to dobře u nás v Hradišti, kde řešíme obchvaty hned dva. Stejné téma řeší kolegové v Otrokovicích, Vizovicích, Kroměříži nebo Holešově. U všech zmíněných měst je předpoklad snížení dopravy vozidel, které městy jen projíždí, o 40-60 %. Znovu obrovská čísla.

Zjednoduší se cesty do práce, za službami, k doktorům, do kroužků, lidem se otevřou nové příležitosti k podnikání nebo zaměstnání, nakopne se hospodářský růst. Kraj proto musí hledat cesty, jak podpořit a urychlit jejich výstavbu.

Realisticky to sám kraj ale nikdy nezvládne. Jde o obrovsky nákladné projekty, u kterých je potřeba spolupráce s vládou, ŘSD nebo soukromými investory. Vždycky jsem říkal, že má nejsilnější stránka je stavět kvalitní týmy, hledat cesty pro dohody. Přesně tak bych chtěl využít svých více než 25 let zkušeností v politice.

Můžete uvést příklad, jak konkrétně může vaše role vypadat?

Určitě, pomohl jsem např. s dohodou mezi Zlínským krajem a vládou na financování tzv. Zlínského přivaděče a obchvatu Zálešná, které mají připojit Zlín přes Fryšták právě na dálnici D49.

To je jedna z cest, jak můžu svou činností rozvíjet Zlínský kraj i z pozice poslance. Zvedat naše regionální témata v Praze a vysvětlovat jejich důležitost. V tomto případě to vyústilo ve finanční injekci v podobě 780 milionů Kč, tedy zhruba polovina nákladů, na klíčovou stavbu, kterou pozitivně pocítí všichni řidiči ve Zlíně.  

Jsou ve světě dopravy nějaké novinky, na které se můžeme těšit?

Nedávno jsem absolvoval pracovní cestu do USA, kde jsme jezdili po dopravních startupech, přivezl jsem si hlavu plnou nápadů. Digitalizace a chytré technologie otevírají cestu třeba autonomní dopravě, tedy samořídícím autům. Zní to jako budoucnost, ale je blíž, než se zdá. V Česku budeme ještě letos v Parlamentu schvalovat zákon, který umožní posunout se u nás do úrovně „eyes off“. V některých úsecích se řidiči už nebudou muset věnovat řízení. Pořád ale musí být připraven převzít řízení v časovém limitu stanoveným výrobcem.

Zajímavý je taky nový druh veřejné dopravy, tzv. poptávková doprava. Ta pomocí chytrých technologií a AI umožňuje udělat evoluční krok od jízdních řádů k vozidlům, která si mezi virtuálními zastávkami řídí sami lidi pomocí mobilních aplikací.

První čísla z provozů vypadají velice slibně. Zvlášť v odlehlejších menších obcích dokáží nabídnout daleko lepší komfort cestujícím a službu za zlomkové náklady pro veřejné rozpočty oproti linkovým autobusům. V Česku už některé kraje spustily pilotní provozy.

Myslím, že i u nás ve Zlínském kraji bychom měli mít ambici být mezi inovátory a zkoušet hledat nové, lepší cesty, jak věci dělat. Týká se to dopravy, ale samozřejmě spousty dalších oblastí. Jak říká i kolega Tomáš Goláň: „Pokud zůstaneme zahleděni do minulosti, zvolí si mladí lidé raději místo, kde uvidí tah na branku a perspektivu.“

To nesmíme dopustit, nebojme se inovovat, dívejme se do budoucna a mějme ambici udělat Zlínský kraj zase světový. 

Zadavatel/Zpracovatel: ODS