Změny v dopravě. Hladký start se nekonal

Zdroj: ZK
ZLÍNSKÝ KRAJ - Jednotný tarif pro celý kraj a stejné ceny pro vlaky i autobusy. To jsou hlavní změny, kterých doznala od poloviny prosince veřejná doprava. Na území kraje začala platit nová pravidla. O hladký start zrovna nešlo, pro některé je navíc cestování dražší.

„Na základě smluv s dopravci platných od 15. prosince nově jako objednatel neseme riziko tržeb z jízdného a jsme i jejich příjemcem. Strukturu tarifu a výši jízdného jsme tedy nastavili tak, aby byli cestující motivováni využívat veřejnou dopravu, ale současně i tak, aby to nemělo významně negativní dopad do krajského rozpočtu. Je nutné zdůraznit, že tento tarif byl vytvořen jako dočasné řešení, před zavedením plnohodnotné Integrované dopravy Zlínského kraje,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Pavel Botek. Nový tarif je podle něj spravedlivější v tom, že je kilometrický a lidé tak zaplatí jen za to, co opravdu ujedou. „Díky tomu a také díky sjednocení tarifu pro celé území kraje tak v mnoha případech cestující ušetří,“ dodal. Vzhledem k tomu, že při cestách uvnitř kraje přestanou platit některé slevové karty Českých drah, se ale objevují i opačné případy – pro některé je nyní jízda dražší. Zachovány stále zůstávají ve všech vlacích a autobusech slevy 75 % pro děti, studenty a důchodce.

Kilometrický tarif

U nového kilometrického tarifu se cena základního jízdného u autobusů i vlaků jednoduše vypočítá tak, že k pevné nástupní sazbě ve výši 9 korun se vždy připočte 1 koruna za každý kilometr. Například za cestu dlouhou 10 kilometrů tak cestující zaplatí 19 korun.

Vlaky

Krajský tarif platí ve všech osobních a spěšných vlakových spojích v rámci Zlínského kraje a dále také na tratích 303 do stanice Kojetín, 330 do stanice Moravský Písek a 340 do stanice Veselí nad Moravou. Cestující přitom nemusí řešit, zda využijí vlak Českých drah nebo společnosti ARRIVA vlaky, protože jízdenka je platná u obou dopravců a bude navíc i přestupná. Zakoupit ji je možné na nádražích u prodejních přepážek obou dopravců. Kde pokladna nebude, tak přímo ve vlaku bez navýšení ceny. V případě, že cílová zastávka cestujícího je za hranicemi Zlínského kraje, zakoupí u Českých drah jízdenku vycházející z jejich tarifů. Výjimku tvoří výše zmíněné úseky tratí 303, 330 a 340, kde bude možno využít tarif Zlínského kraje. U dopravce ARRIVA vlaky by měla být cestujícímu v rámci tarifu Zlínského kraje prodána jízdenka buď do posledního místa na trati na území Zlínského kraje, nebo do místa, kde bude cestující přestupovat na navazující spoj Českých drah. Pro ty, kteří jezdí pravidelně, jsou k dispozici i 7denní a 30denní časové jízdenky.

Autobusy

Tarif Zlínského kraje platí u všech autobusových linek v rámci Zlínského kraje a rovněž také u spojů za hranice kraje, jejichž objednavatelem je Zlínský kraj. U ostatních bude platit tarif příslušného dopravce. Na rozdíl od železnice je jízdenka nepřestupná, cestující si ji vždy může koupit pouze na daný spoj. Časové jízdenky nejsou u linkové autobusové dopravy k dispozici.

Start s problémy

Společnost ARRIVA vlaky se na samém začátku potýkala s problémy. Některé spoje měly zpoždění, často nefungoval odbavovací systém. Cestující se tak mnohdy svezli zadarmo. Dopravce svou chybu přiznal a podle mluvčího Jana Holuba výpadek v tržbách kraji uhradí. Krajský radní Pavel Botek uvedl, že v případě pokračování problémů by Zlínský kraj sáhl i k smluvním sankcím. ARRIVA vlaky zajišťuje spoje z Rožnova pod Radhoštěm do Bylnice, ze Vsetína do Velkých Karlovic, mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Bylnicí a Uherským Brodem a Luhačovicemi.

Inzerce
×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x