Silničáři opravují cesty ve Zlínském kraji novou metodou

ZLÍN - Novou metodu opravy výtluků zkouší letos na silnicích nižší třídy Ředitelství silnic Zlínského kraje. Zařízení Silkot umožňuje opravy trvanlivějším způsobem i při teplotách až do minus pěti stupňů Celsia, agentuře Mediafax to řekl ve čtvrtek provozně technický náměstek společnosti Radek Berecka. Silnič...

ZLÍN – Novou metodu opravy výtluků zkouší letos na silnicích nižší třídy Ředitelství silnic Zlínského kraje. Zařízení Silkot umožňuje opravy trvanlivějším způsobem i při teplotách až do minus pěti stupňů Celsia, agentuře Mediafax to řekl ve čtvrtek provozně technický náměstek společnosti Radek Berecka.

Silničáři dosud opravovali výtluky na vozovkách trvanlivým způsobem vždy až v jarním období. Z vozovek se nejprve odstranily zbytky posypových materiálů, potom se poškozená místa odfrézovala, vyplnila horkou obalovanou směsí a zhutnila silničními válci. Tyto práce se mohly provádět až za teplého počasí a v době, kdy koncem března či v dubnu zahájily provoz obalovny živičných směsí. Některé výtluky se opravovaly takzvanou tryskovou metodou.

„Jinak se v nejnutnějších případech během zimy používá na opravy výtluků studená obalovaná směs, která se hutní vibračními deskami. Tento materiál se zpravidla dobře nespojí s původní vozovkou a trvanlivost výsprav nebývá dlouhá. Zastudena opravené výtluky v zimě se většinou musejí v letním období znovu opravovat horkou živičnou směsí,“ poznamenal Berecka.

Nová technologie se zařízením Silkot 70-80 představuje určitý kompromis, kdy se i v zimě opravují výtluky horkou metodou. Takto opravené místo by mělo podle Berecky vydržet podstatně déle než výtluky opravované studenou směsí.

Výhodou nové technologie je využití odpadu z frézování asfaltových vozovek – recyklátů. Stroj obsluhují pouze dva zaškolení pracovníci. Cena se pohybuje kolem 450 korun bez DPH za metr čtvereční opravené silnice. „Zkoušíme tuto metodu na několika místech v našem kraji letos poprvé. Budeme opravená místa sledovat, abychom si ověřili, jaká je skutečná životnost těchto oprav,“ doplnil šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý. Technologii už silničáři použili pro opravy výtluků ve Zlíně v Březnické ulici, na silnici II/497 v Březnici, na silnici III/49016 poblíž Baťovy vily ve Zlíně a rovněž na silnici II/487 z Ústí u Vsetína do Velkých Karlovic. „Letošní zimu chceme na opravy se strojem Silkot vynaložit asi 300 tisíc korun,“ dodal Berecka. Za veškeré letní vysprávky vozovek zaplatí letos společnost asi 50 milionů korun.

Během letošní zimy se už několik motoristů zajímalo o možnost získat náhradu škody za poškození vozidla při najetí do neoznačeného hlubokého výtluku. „Většina žádostí o odškodnění má bohužel vážné nedostatky. Chybí například přesná lokalizace místa, chybějí protokoly Policie ČR. Kompletní žádosti se předávají k rozhodnutí, pokud jde o krajské silnice, orgánům Zlínského kraje. Ale například v roce 2010 kraj neuznal náhradu ani jedné takové škody,“ dodal Berecka.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x